Hej,

Jag startade samma tråd i badrumsforumet men tänkte att den kanske hör hemma här. Vi sakll ha slutbesiktning av bardum imorgon och jag behörver hjälp.

Entreprenör har monterat rörgenomgångarna på ett väldigt fult sätt. PEX plasten sticker ut genom vägg och har inte monterats i en metall manchett utan plast som inte är skruvad. PEX röret går att rucka på och sitter inte fixerat.

På bilden ser man PEX plaströret med en vir plastmanchett och badkarskant precis brevid, vilket innebär att detta är i våtzon 1. (Det stänkre vatten om man inte drar duschdraperi noggrant)

Är detta ok? Är det tätt? Med en metallfixtur skruvas ju röret fast.....
 
  • Manchett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite närmre.....

Jag menar alltså inte att det ser ut som att det kan läcka ur röret utan att det akn uppstå skada i vägg då vatten kan läcka in då fixeringen se rvääääldigt dålig ut. Vatten in genom tätskikt och så in i träet bakom.....
 
  • Invatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har jobbat som röris ganska länge och har aldrig varit med om att ett rör genom en vägg orsakat en vattenskada, det lilla som mot förmodan skulle komma in är inte nog för ställa till det, men är du orolig så kan du ju peta in lite extra silikon om du skulle se att det är en öppen glipa mella tätskiktet och skydsslangen. dendära vita plast brickan går att dra bak, den är bara till för synsskull ändå
 
lordvvs skrev:
jag har jobbat som röris ganska länge och har aldrig varit med om att ett rör genom en vägg orsakat en vattenskada, det lilla som mot förmodan skulle komma in är inte nog för ställa till det, men är du orolig så kan du ju peta in lite extra silikon om du skulle se att det är en öppen glipa mella tätskiktet och skydsslangen. dendära vita plast brickan går att dra bak, den är bara till för synsskull ändå
Enligt vårt försäkringsbolag är det rör genomgångar jämte golvbrunn som orsakar med fuktskador....??

När man sätter en matalltätning finns ju en "tätning-" med och så skruvar man fast den så att röret inte går att rucka. jag tycker att det verkar betydligt bättre i våtzon 1......

Skitfult hur som haver, så de får nog göra om oavsett om det bara är för sys skull eller också för tätning skull.

Håller ni andra med, är dessa rör tätningar bara för syns skull?
 
skyddröret ska vara så välfäst så det absolut inte kan röra sig och därmed orsaka att våtskyddet spricker.
Ingen tätning mellan pex och skyddröret behövs då tanken är att vid en ev skada på pex slangen ska vattnet rinna ut så man ser läckan inan det orsakar en vatten skada.
.

Är det själva skyddslangen som är lös? Jag tolkar det du har skrivet att skyddsröret är fast medan pexröret är löst? Och så ska det vara (man ska kunna byta pexröret om det blir skadat)

Sen att det ser förjävligt ut håller jag helt med om...och jag är säker på att det orsakar en kick. Om inte så säg till bes mannen att ni inte accepterar den lösningen.
Sen är det inte ok att koppla wc med flex slang som är gjort (jag har fått kick på den punkten i 68 lgh)
 
Ja, inte var det vackert utfört i alla fall. Jag kan inte bedöma tätheten, men skulle själv krävt en täckplatta av metall.
Hur är det med silikonkladdet i vägg/golvvinkeln? Var det motiverat att h asilikon där i ert fall?
 
Pelle Persson skrev:
Sen att det ser förjävligt ut håller jag helt med om...och jag är säker på att det orsakar en kick. Om inte så säg till bes mannen att ni inte accepterar den lösningen.
Sen är det inte ok att koppla wc med flex slang som är gjort (jag har fått kick på den punkten i 68 lgh)
Varför kan man inte koppla wc med flex?
 
Staffans2000
Av samma skäl som man inte skall använda prisol eller annat mjukt rör-Det ser fult ut.
 
Hittade info själv.

Anledning är att flex slangen antas ha mycket lägra livslängd än WC stolen. Flex slang får bara monteras där appartur antas ha ungefär samma eller kortare livslängd................
 
krillek skrev:
Ja, inte var det vackert utfört i alla fall. Jag kan inte bedöma tätheten, men skulle själv krävt en täckplatta av metall.
Hur är det med silikonkladdet i vägg/golvvinkeln? Var det motiverat att h asilikon där i ert fall?
Tja, huset är relativt nybyggt 3 år gammalt och trä så vi förväntar oss rörelser. Det var anleding...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.