Vi ska bygga badrum i källare och har landat i planlösning enligt bifogad bild. Avloppsbrunnar och vatten in är redan fixat och vi diskuterar nu här hemma hur vi på ett korrekt sätt får kallvattnet att nå varmvattenberedaren. Vi kommer ha begränsat tätskikt i duschen och har läst att rörgenomföringar då är no-no, villet ställer till det lite för oss. Min man är inne på att skippa den utstickande väggen i duschen och istället ha glasvägg där, men det är jag starkt emot då tanken är att utrymmet bakom duschen ska fungera som städsskrubb där vi kan gömma undan dammsugare, tvättkorg, strykbräda osv. Är det ngn som sitter inne på ett smart sätt att kunna ha duschvägg och ändå få till en säker rördragning? Vi vill helst undvika att dra rören inne i väggen.
 
  • Handritad skiss av ett byggprojekt med noteringar och symboler på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ingen egentlig VVS-kunskap men hos oss så drog rörelsen rören uppe mot taket. Låg risk för vattenskada där om duschväggen slutar en bit ifrån taket.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
Tror det är OK att gå igenom väggen om det sker på en höjd om minst 2m från golv, så som föregående också va inne på. Hade ni valt en duschkabin hade kraven varit lägre, då kunde ni nog ha lämnat en öppning, t.e.x mot golvet genom skiljeväggen, där rören kunde passerat igenom, även om det vore lite annorlunda och inte ger möjlighet att senare använda duschen öppen så som ni nu tänkt. Vad menar du med begränsat tätskikt? Om ni inte tänker bygga perfekt våtrumsstandard hade jag absolut hellre gått på en lite mer påkostad duschkabin. Ni som vet får också kommentera för jag är inte heller VVS-expert.
 
  • Gilla
soffan86
  • Laddar…
Bygg väggen i leca block. Det gjorde jag för att lösa en liknande situation.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tack för svaret! Från början var vi inne på duschkabin och att därmed inte ha tätskikt alls, men en kabin bygger för mkt på höjden och är mycket fulare. Det kommer vara knappt 2 m takhöjd så vi vill få till det så luftigt som möjligt. Begränsat diffussionsöppet tätskikt har jag förstått att man sätter i konstruktion där det finns risk för tillskjutande markfukt, så att plattan och väggarna kan fortsätta andas. Det innebär att bara sätta tätskikt där vattenbelastningen är hög, i vårt i duchhörnan.
 
T-dog T-dog skrev:
Bygg väggen i leca block. Det gjorde jag för att lösa en liknande situation.
Vad blir skillnaden med tätskiktet då menar du?
 
Väggen blir ju inte lika känslig för fuktskador och kraven på tätskiktet kanske man kan minska lite på då? Eftersom det är källare antar jag att övriga omgivande väggar är av oorganiskt material också
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Gjorde liknande i min 40 tals källare för 15år sen. använde rollat tätskikt i den vattenbegjutna delen. Samt någon halvmeter radie runt brunnar utanför.
Min vvb låg också bakom en angränsande vägg. Jag gjorde genomförningar för vattenrören av vp rör. Dessa tätade jag ordentligt. Sen låter jag kopparrören gå igenom dessa. Garanterat inte enligt branchpraxis. Men kan inte se någon direkt risk heller.

Detta var ett av mina första renoveringsprojekt någonsin. Idag hade jag flyttat ut fet mer. Tänkte inte på att plattorna bygger, men i stort hade jag gjort på samma sätt idag med. 3e röret är avrinningen från vvb. Här har jag inte gjort korrekt med tätning då det kommit till i efterhand. Tanken där är att avsluta ned en snygg utkastare i rf, typ som man har i skroven på båtar. Men 10 år gär så fort
 
  • Vägg med rör som passerar genom otätade öppningar, med synliga vattenskador och mögel runt genomföringarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
vattenskada i en källare är ingen vattenskada att vara rädd för om man inte använder gipsskivor och trä i en källare. Blir det blött någon gång någonstans så torkar man ut det utan att något ruttnar och kräver rivning.
 
T-dog T-dog skrev:
Väggen blir ju inte lika känslig för fuktskador och kraven på tätskiktet kanske man kan minska lite på då? Eftersom det är källare antar jag att övriga omgivande väggar är av oorganiskt material också
det är reglade väggar med organiska material vargör vi behöver tätskiktet
 
G gaia skrev:
vattenskada i en källare är ingen vattenskada att vara rädd för om man inte använder gipsskivor och trä i en källare. Blir det blött någon gång någonstans så torkar man ut det utan att något ruttnar och kräver rivning.
ja, men det är inte riktigt frågan här utan hur jag ska glra själva genomföringen är frågan.
 
T
Krasst logiskt är risken vattensprut från duschen minst högt upp på vägg, nära taket. Får du inte gå igenom väggen är det kanske enda sättet att klamra rören i taket och passera utanför skiljeväggen. Någon bör veta om man får passera genom väggen eller ej. Plugga infon "Säker vatten" etc annars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.