Har haft 5 st olika rörfirmor på besök för att ta in offerter på 1 ! rum där vattenradiatorer skall installeras. har fått priser mellan 10 och 27000 för detta rum. men det bedrövliga är att man även har räknat väldigt olika på rummets värmebehov.
när jag räknat själv på behovet så hamnar jag på ca 6Kw

Rummet är 6.50 x 6.30 med 3 ytterväggar och 4 st 2x2m fönster takhöjden 3200 mm
byggt 1912 med dåtidens plankväggar med spånt och spån. Fönstren är ENglas med innerfönster som monteras under den kalla årstiden. kan INTE byta fönster då huset är "kulturhistoriskt intressant" och länsantikvarien sagt sitt.

INGEN av rörfirmorna hade direkt lika lösningar utan behoven på effekt till rummet varierar mellan 3500w upp till 7 Kw.

I dagsläget sitter det 4 st 1200W elpaneler vilka inte klarar av att ge bra värme en riktigt kall vinterdag.

Är nu inne på att göra det hela själv men behöver lära mig mera om dimentionering av rör och radiatorer. räcker en stam på 18mm med 4st 12mm avstick upp till radiatorerna.(som är rinkabys Panelradiator 45x59 MP2 l=1800mm (ca 1680w vid 50grader). (blir straxt under 7kw tillsammans).

är det bäst att mata alla 4 med en 18mm stam (eller mindre ?) eller 2 mindre från olika håll ?.

har i dagsläget en stam på 28mm från källaren som delar sig i 1 st 18 och en 22mm straxt innan detta rum 18mm går upp till övervåningen och servar 5 radiatorer den största på 1700w och några mindre på 800 - 1200 w

har tänkt att gå ner från 22 till 18 mm och lägga dom 4 radiatorerna efter varandra.

tacksam för synpunkter då man inte får mycket hjälp från rörfirmorna.
pga olika beräkningsresultat. har ingen lust att investera en massa pengar i ett kallt rum utan överdimentionerar hellre lite själv.

Stefan

 
beställ katalog från rinkabyrör
där finns det en tabell vill jag minnas, så att man kan räkna ut behovet själv.
gå till deras hemsida www.rinkabyror.se o ladda ner katalog sid 1-? på sidan 16 hittar du en tabell hoppas att det hjälper
 
Hej

Gör en riktig värmeberäkning för ditt rum ist för att titta i tabeller o dyl.

Kolla på Thermopanels hemsida o tanka hem Thermowin

Ett suveränt bra program där du får dimensionering av element o stamledningar samt kv-värden på köpet.

Jag har kört det programmet på ett antal projekt o det har blivit riktigt nice

http://www.thermopanel.se/

Ha det

//Cerwin
 
41m² kan inte tänka mig att du behöver mer än 3,5kw för att värma dettat utrymme den kallaste dagen och det räcker med 18 mm stam för matningen.
rogge
 
Nu sitter det 4 st 1200w oljefyllda radiatorer. men dom orkar bara ner till ca -10 sedan kyls rummet sakta ner. Problemet med rummet är att det är 4st 2x2m fönster (antikt englas med lösa innerfönster) och att takhöjden är så pass hög som 310-320.
och rummet är omgärdat av 3 ytterväggar där fönstren är på 2 väggar.

har funderat på då 4x1200w = 4800 så vill jag nog gå upp till 6kw för att täcka upp dom sista graderna då det är riktigt kallt.

alternativt att placera den blivande vattenmantlade pelletskaminen i rummet och dimentionera för mindre.

Steffe
 
droopy skrev:
Nu sitter det 4 st 1200w oljefyllda radiatorer. men dom orkar bara ner till ca -10 sedan kyls rummet sakta ner. Problemet med rummet är att det är 4st 2x2m fönster (antikt englas med lösa innerfönster) och att takhöjden är så pass hög som 310-320.
och rummet är omgärdat av 3 ytterväggar där fönstren är på 2 väggar.

har funderat på då 4x1200w = 4800 så vill jag nog gå upp till 6kw för att täcka upp dom sista graderna då det är riktigt kallt.

alternativt att placera den blivande vattenmantlade pelletskaminen i rummet och dimentionera för mindre.

Steffe
Går det inte att sätta in någon form av isolerglas som du bara har under vinterhalvåret, något som inte inverkar på själva byggnaden ?

För om inte 117W / m2 räcker mer än till -10 C så borde det defenitivt vara i den änden du skall börja..

 
Daniel_M skrev:
Går det inte att sätta in någon form av isolerglas som du bara har under vinterhalvåret, något som inte inverkar på själva byggnaden ?

För om inte 117W / m2 räcker mer än till -10 C så borde det defenitivt vara i den änden du skall börja..
det är frestande men innan fönstren är 3 luft
Varje luft har 3 lika stora partier där dom två undre rutorna är hela och den övre sektionen är 9 små rytor på äkta spröjs. dvs 11 rutor på varje luft vilket get 33 rutor
per innanfönster. och sedan 4 fönster i rummet. blir 132 rutor som måste bytas och kittas. Möjligen kaske man kunde hitta någon form av "extra ruta" och montera den över insidan på varje luft på något snygt sätt. vilket kanske skulle hjälpa till en del.
skall leta runt på nätet och se om det är möjligt. Om någon ser något dyligt tar jag gärna emot tipsen..

Håller med att rummet är storförbrukare av energi. utvändigt kan jag inte göra något speciellt mer än att underhålla fönstrren väl och se till att det är tätt då innanfönstren monteras.

Byta inner rutorna är nog möjligt kanske rent av till innanfönster med 1 glas per luft
då det inte påverkar utsidan. skall forska lite på det.

tack iaf för tipset med rutorna.. visar att det finns många sätt att flå en katt ;-)

Steffe



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.