Är på full gång att konvertera till vattenburen värme och har anlitat en etablerad VVS/rörfirma för detta, installation av pump, rördragning, radiatorer etc. Det enda jag gjort själv är håltagning i vägg, plus lite småsaker, i förberedande syfte. I fredags var de här och lämnade av materiel eftersom de ska utföra arbetet under nästa vecka.

Men, några av radiatorerna är vi inte nöjda med, de är helt enkelt för stora för de rum de ska vara i. Firman har skött dimensionering av dessa och beställt utan vår inblandning, men på vårt uppdrag förstås. Självklart förstår jag att storlek på radiator går hand i hand med rummens värmebehov...och om de skulle visa sig att mindre radiatorer skulle innebära att de blir underdimensionerade för rummet så är det väl så. Det rör sig om två sovrum, dvs. med ett mindre värmebehov (tycker jag) och ett badrum.

Frågan...kan vi begära att de byter ut radiatorerna till det vi önskar? Eller är beställt beställt? Som en lekman så tycker jag att det är väl bara att returnera de "felaktiga" radiatorerna till grossisten (Ahlsells) och beställa nya. Det kanske inte är något problem överhuvud taget när jag pratar med firman i morgon bitti, men det skulle vara bra att veta vad man kan förvänta sig. :)
 
Krilleman
Vad är felet på radiatorerna? För breda så dom går utanför fönsterna eller vad?

Som företagare borde man väl gå igenom detta med kunden innan man beställer? Det tar ju bara 10 min och gå en runda och visa tilltänkta storlekar och dragningar av rör...

Retunera radiatorer brukar det knusslas lite med då returavdraget kan vara högt.
 
Har du i beställningen specat vilken storlek de ska ha eller har firman fått fria händer att beställa utifrån värmebehovet i det aktuella rummet?
 
Firman har tagit hand om beställning etc utan min inblandning. I båda fallen så är de större än fönstren, i sovrummen bara lite men tillräckligt för att det ska bli problem att få in säng mellan vägg och fönster. I badrum så finns 2 st fönster 50cm breda och radiatorerna är 70cm.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Prata med dom direkt när dom kommer och gå igenom värmebehovet.
Kan hända att du får åka och byta dom själv, alt betala för den tiden det tar att byta.
I badrum är annars en vattenburen handdukstork ett trevligt alternativ.
 
Kan också vara värt att tänka på att om de nya radiatorerna som du byter till visar sig vara för små så övertar du ansvaret för det.
 
Krilleman
Ja, men visst är god sed att tala med kunden i dessa fallen, om nu värmebehovet är större än fönstrets bredd. För det är inte snyggt att sätta radiatorer som är bredare än fönstren.

33or är ju inte heller direkt snygga... (jag antar då att dessa för stora radiatorer är av modell 22)

Att prata med kunden direkt löser oftast dessa "små irritationer" på bästa sätt och alla är nöjda.

Oavsett så måste du prata med dom direkt imorgon!
 
Jag och företagets representant gick förstås igenom innan och pratade hur det skulle dras, var vägggenomföringar skulle vara etc. Även höjden på radiatorerna nämndes nog, om det skulle vara 40 eller 50...beroende på hur fönstren var. Däremot pratade vi inte om bredden tyvärr, vissa saker antar man tyvärr bara ska funka. Tycker firman skött sig bra hitills men det blev lite struligt för dem tror jag i och med att den som först var ansvarig för mitt "projekt" slutade hastigt och en annan fick snabbt ta över. Jag ska ringa direkt i morgon i alla fall så får vi se hur det kan lösas. Tack för svaren!
 
Dom kan ju ha sparat en del i offerten med C11 raddar, då kan ju C22 klara behovet med mindre bredd.
Du kan ju själv räkna lite, så hänger du med i snacket...

Beroende på isoleringstjocklek och antal fönster och ytterväggar är effektbehovet mellan 35-75W/m3, vanligt att man räknar på 45w/m3 för äldre hus med 100-140mm väggar

Förklaring av raddtyper.
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-compact.htm#tekniska-data
 
  • Gilla
bonnier
  • Laddar…
Läs konsumenttjänstlagen. Du som konsument har ett starkare juridiskt skydd än vad man (tyvärr) många gånger vet om. Hade jag läst juridik innan jag drog om elen hemma hade jag sluppit att bli blåst på över 10.000. Ska tilläggas att jag absolut inte är någon jurist (långt ifrån..)men inom ramen för min utbildning har vi läst en hel del juridik ändå...
 
Efter morgonens samtal så kommer det förhoppningsvis att ordna sig. Förslaget är att göra ett byte på några av radiatorerna från andra utrymmen, det finns t.ex. två st. 50cm radiatorer för lilla källaren och en kattvind som skulle passa bra i badrummet. Finns även två 100cm radiatorer som kan tas upp till sovrummen...fast det genererar ett litet problem i det rummet istället, de två 120cm som fanns i sovrummen är det olika höjd på. Får se hur det löser sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.