Hej!
Jag har en Husqvarna diskmaskin modell QB6163X där övre röret lossnar från sitt fäste. Det gör att spolarmen fastnar i bestickkorgen som inte kan dras ut. Jagchar tryckt upp röret så att "hullingarna" åker upp i hålet men röret är ändå så långt ner att spolarmen fastnar I bestickkorgen.

Är det någon som Varit med om samma sak och har ni så fall kunnat lösa det på något smidigt sätt?

Se bilder där röret lossnat samt när jag tryckt upp röret i hålet.
 
  • Inuti tom diskmaskin, synliga spolarmar och korgar, rostfritt stål, köksutrustning, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, röd plastdetalj, svart, möjligen inre delen av en elektronisk apparat eller maskin, otydlig kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild inifrån diskmaskin, visar röd del av plastbägare som deformeras av värmen under diskningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
L LeMaLa skrev:
Hej!
Jag har en Husqvarna diskmaskin modell QB6163X där övre röret lossnar från sitt fäste. Det gör att spolarmen fastnar i bestickkorgen som inte kan dras ut. Jagchar tryckt upp röret så att "hullingarna" åker upp i hålet men röret är ändå så långt ner att spolarmen fastnar I bestickkorgen.

Är det någon som Varit med om samma sak och har ni så fall kunnat lösa det på något smidigt sätt?

Se bilder där röret lossnat samt när jag tryckt upp röret i hålet.
Byt röret som går upp till den
 
  • Gilla
LeMaLa
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Byt röret som går upp till den
Ser röret trasigt ut eller saknas något? Jag vet inte hur det ska sent när det är helt.
 
A
L LeMaLa skrev:
Ser röret trasigt ut eller saknas något? Jag vet inte hur det ska sent när det är helt.
lossnar det så är det trasigt
 
electroluxaren skrev:
lossnar det så är det trasigt
Jag tittar på Electrolux hemsida på nytt rör men tycker att det ser exakt likadant ut som det jag hat. Funderar på om det ska sitta någon del mellan röret och hålet för att hålla fast det. Annars tror jag att det kommer åka ner igen.

Det är som hullingar som jag får upp i hålet men röret hänger ändå ner, som om det skulle behövas en mutter eller liknande för att hålla upp det (se bild)
 
A
Det är bättre att du byter maskin.

För övrigt är det ju bra att rören ser lika dana ut så man vet att de passar!
 
electroluxaren skrev:
Det är bättre att du byter maskin.

För övrigt är det ju bra att rören ser lika dana ut så man vet att de passar!
Ja, det är absolut bra att veta att rören passar, men jag tänker att varför skulle det gamla vara trasigt om det nya ser identiskt ut? Vilken del är då trasig?

Ska det sitta någon del mellan röret och hålet som håller fast röret?

När du säger att det är bättre att byta maskinen, hur tänker du då?

Jag är väldigt tacksam för alla dina svar!
 
A
om du skall se vad som är trasigt så måste du hålla såväl den nya som befintliga framför dig så du kan titta på detaljerna
 
Nu har jag hittat felet. Det var toppmodern som hade lossnat.

Tack @electroluxaren för hjälpen!
 
A
L LeMaLa skrev:
Nu har jag hittat felet. Det var toppmodern som hade lossnat.

Tack @electroluxaren för hjälpen!
Jaså toppmuttern hade du inte framme maskinen?
 
Jag har samma problem. Var är muttern som ska dras åt? Jag förstår inte...
 
L LeMaLa skrev:
Nu har jag hittat felet. Det var toppmodern som hade lossnat.

Tack @electroluxaren för hjälpen!
Jag har samma problem. Var är muttern som ska dras åt? Jag förstår inte...
 
G gaia.guerrera skrev:
Jag har samma problem. Var är muttern som ska dras åt? Jag förstår inte...
Om du drar ut diskmaskinen så sitter den på ovansidan. Den ska sedan haka i röret som kommer genom ett hål i diskmaskinen. Om du drar ut diskmaskinen så är det ganska uppenbart. Lycka till!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L LeMaLa skrev:
Om du drar ut diskmaskinen så sitter den på ovansidan. Den ska sedan haka i röret som kommer genom ett hål i diskmaskinen. Om du drar ut diskmaskinen så är det ganska uppenbart. Lycka till!
Tack, jag ska prova det ikväll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.