Har ett stort problem sedan jag installerade golvvärme i vårt nya kök. Vattenburen med en minishunt.

Till och från verkar det som om till och retur-rören någonstans i närheten av shunten kommer i självsvängning och börjar vibrera. Detta är mycket störande och hörs upp till sovrummet på andra våningen.

Det räcker med att vrida termostatet på govvärmen några millimeter så lägger brummandet av, för att dyka upp någon timme senare.

Behöver jag säga att natten var mycket jobbig  :(

Är det någon som har ett tips på vad jag kan göra blir jag lycklig.
 
Prova att ändra vattenflödet och/eller hastigheten på CP:n (om det går).
 
Jag har just nu cirkulationspumpen på läge 3 av 3, kanske lite väl tilltaget. Jag ska sänka den till läge 1.

Jag har även en värmebegränsare som sitter mellan termostatet och cp:n. Den är öppen till max, jag tänkte att den värmen reglerar jag ju ändå via termostatet så varför ska jag begränsa flödet på två ställen?

Jag har ju även en cirkulationspump på pannan i källaren. Den är inställd på max den oxå. Kanske skulle jag sänka den med?
 
Du kanske har lite luft i systemet.
 
Sänkte hastigheten på cp:n som sitter vid pannan. Ska se om det löser problemet. Tar jag mig igenom denna natten borde det vara lugnt.
 
Okej, det verkade inte som det var cirkulationspumpen i källaren som var boven i dramat. det började svänga precis nu, sänkte hastigheten på cp-n ännu mer men denna gången hjälpte det inte.

Jag har alltså en pelletspanna där det sitter en pump ovanpå som pumpar runt till hela systemet med radiatorer. Ifrån detta system är det draget två rör ( till & retur ) till en minishunt som består av ett termostat som sitter först på ledningen, sen nån sorts temperaturbegränsare och sist ännu en pump. Detta är väl den vanliga ordningen?

Vad menas med att montera en bypass över slingan? Vilken slinga?

Finns det något annat jag skulle kunna testa. Misstänker att rörmokaren som installerade golvvärmen inte kommer att lösa problemet gratis...
 
Hmm funderar lite.. Vad är det för fabrikat på minishunten? Temperaturbegränsaren på shunten ska du inte ställa högre än max som ska gå ut på slingorna, alltså en 30-35 grader.
 
En tanke slog mig precis... kolla så att tillopp och retur från värmesystemet till minishunten inte är förväxlade..
 
Hela golvvärmesystemet är från LK (Lagerstedt & Krantz). Hur ska jag veta temperaturen? Har ju bara siffror från 1-5 på termostaten.
 
Jag ringde till den killen som min rörmokare köper golvvärmesystemen från. Han kände mycket väl till problemet och sa att det var en bypassventil som skulle öppnas lite så att en liten del av vattnet alltid gick tillbaka igen. Säkert det ni har menat! En länk till produkten finns här:

http://www.lagerstedt-krantz.se/pdf/33_C_2_1-4_0503_screen.pdf

Jag ska hem och testa ikväll.
 
Jag öppnade några millimeter på bypass-ventilen, inte ett halvt varv som han sa. Nu är problemet ur världen!
 
Bra att det löste sig. Termostaten kan du ställa som du vill. Tänkte mest på om du hade en temperaturbegränsare. Som t ex Universa har på sina minishuntar. Den stänger pumpen om det blir för varmt. Får man ut för hett vatten så kan det skada golvet.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.