Sitter och planerar hur jag ska styra ventilationen i badrummet, främst i duschen.
Har en kanalfläkt och bl.a.ett frånluftsdon i den inbyggda duschen. Problemet är hur jag ska få fläkten att starta på bästa sätt. Tänkte först sätta in en hygrostat men dels så är de ganska fula sen hittar jag ingen som passar att ha i själva duschutrymmet. Klart jag kan ha den utanför men då startar inte fläkten på en stund. En annan grej jag kom att tänka på är att sätta in en infälld rörelsevakt i taket i duschen. Är det någon som har prövat detta eller någon som vet om det kan uppstå några problem.

Så fort man går in i duschen startar fläkten och skulle kunna gå på en timer i ca 30 min kanske för att sen gå ner till norma fart. Problemet är att jag dels måste ha vakten som styr duschen (och övriga utblås) men jag måste även ha en hygrostat utanför duschen som styr mitt andra utblås som är placerat i tvättstugan och som tar han om övrig fukt som kommer från bad och tvätt mm.

Måste naturligtvis även kunna styra den manuellt för diverse andra situationer

Så.. vad tror ni låter det som ett möjligt senario eller ska jag skrota detta direkt.d^_^bq(;^;)p

Mvh Andreas
 
En vanlig variant är att fläkten startar när du tänder lampan och sedan går med timer. Det kan även kompletteras med hygrostat. Det finns fläktar med inbyggd timer och hygrostat. Oftast tänder du lampan när du går in, så det verkar onödigt krångligt med rörelsevakt. Möjligt är det givetvis. Var får man tag på och vad kostar en rörelsevakt med rätt IP-klass för duschen är en annan fråga.

Erik
 
Ja det är ett alternativ. Fast jag känner att det verkar onödigt att fläkten ska gå upp på högvarv så fort jag går in och borstar tänderna eller går på dass. Borde vara bättre om den i så fall startade enbart när man går in i duschen. Annat alternativ är så klart att manuellt slåpå den när man ska duscha men jag har en känsla av att det bara kommer att vara jag som gör detta.
Hittade denna som kan vara ett alternativ, vet dock inget pris ännu.
http://www.esylux.com/se/se/produkte/katalog/product_details.php?product_id=EM10425110
 
Räckvidd 24m. Kommer inte den också att aktiveras när du skall borsta tänderna? Om du har manuell start och hygrostat så kommer väl fläkten att starta så småningom även om någon ignorerar att starta den manuellt.

I dagarna har jag själv installerat en fläkt från Bauhaus med inbyggd timer och hygrostat. Den kostade 750 kr. Till det kom någon 100lapp för ett kallrasskydd.

Erik
 
såg också att den är för större utrymmen, duschen är inbyggd med en glasdörr som entré så jag tror inte att det är någon fara att den skulle starta om jag går in i badrummet. Jo visserligen så kommer fläkten att starta med hjälp av hygrostaten. Var bara lite orolig att det kommer att ta lång tid innan den kommer att starta då hygrostaten kommer att placeras utanför duschen. Men du har rätt kanske man oroar sig för mycket.
Har redan installerat en kanalfläkt men det kanske går att komplettera denna med en inbyggd hygrostat som sitter i själva rörkanalen kanske...måste kolla upp detta.

/Andreas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.