Tjena, i garaget som jag bygger så skall det monteras fyra st plafonder för ledbelysning som skall styras av en rörelsevakt. Utöver dessa plafonder blir det tolv st lysrörsarmaturer vilka manövreras av en strömbrytare (styrning av en trefaskontaktor) vid passagedörren.

Tanken med rörelsevakten och ledbelysningen är att den skall tändas då man kör in bilen samt kommer in genom passagedörren. Denna belysning är bara för att hitta ut ur bilen samt då man skall snabbt in och hämta något. För allt mekande så används lysrörsarmaturerna.


Min fundering är över vilken typ av rörelsevakt som är lämplig att använda samt placering av denna.
HF eller IR
Tak eller Väggmontering
Någon speciell modell som är erkänt tillförlitlig?



Egna tankar om placering:

Takmontering (röd) sätter jag den i mitten av garagetaket så är enda hindret i närheten portmotorn vilken kommer 50cm framför, den bygger ner ca 15cm. Men det går alltid att flytta den längre bakåt eller flytta åt sidan.

Väggmontering ljus eller mörkblå. Täcker port och passagedörr men kanske framförallt den vid passagedörren kan få svårare att täcka in vid arbetsbänken.

Garagets mått är invändigt 6.9x7.4m och takhöjden är 2.5m Port 5x2.23m passagedörr 1x2.1m

Det gråa i den otroligt seriösa ritningen är arbetsbänken.

En enkel ritning av ett garage med föreslagen placering av rörelsevakter markerade i rött och blått.
 
https://www.kjell.com/se/sortiment/...rela/rorelsevakt-med-skymningsrela-tak-p50606

Jag monterade den här i garagetaket, och blev lite förvånad över att den inte reagerar trots att jag kör in och parkerar bilen rakt under den. Så fort jag kliver ur bilen reagerar den, och även så fort jag kliver in genom dörren till garaget. Jag inser nu att jag borde ha valt HF-detektor i stället för IR, men jag inbillade mig att den skulle reagera på temperaturskillnaden när man kör in en bil som är mycket kallare eller varmare än garaget. Det gör den alltså inte.
 
Det är lätt att projektera en IR-sensor för fordon fel. Det allra säkraste detekteringen får man genom att montera detektorn så den ser däcken. Ju fler fält på detektorn objektet passerar desto säkrare detektering. Jag har projekterat och driftsatt ett antal parkeringshus med både IR och HF där jag märkt att en IR detektor på vägg fungerar klart bäst. HF sensorer reagerar på allt. Detta är på gott och ont, ibland en bil, andra gånger en svajande gren.
 
Redigerat:
Du har inte en styrsignal ut för belysning på portöppnaren?

Om du tänker till kanske du kan tända typ hälften av ljusrören för led ljus och alla med knapp för att slippa plafonderna.
 
Gör du inte detta svårare än vad det är? Vår portöppnare (takskjutport) har inbyggd belysning som tänds när porten går och lyser ett tag efteråt, det räcker för att hitta in och ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.