Har problem med en rörelsevakt från Claes Olsson.

I vårt hus från 60-talet finns i uttaget för brytaren vit och svart kabel, fas och nolla (eller hur?).
I kopplingsschemat står att också "utgång till belysning" ska kopplas in. Kommer denna rörelsevakt inte att kunna kopplas in då?
Tips på rörelsevakt som fungerar i så fall?
 
  • K-schema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror du har fas och tändtråd i dosan för brytaren. Du behöver dra fram en nolla dit också, och lista ut vilken som är fas (troligen svart) och tändtråd.
 
Behöver jag dra fram en till nolla från Lamputtaget till brytaren? Hur gör man detta i så fall?

Förklara gärna för en som inte är så bevandrad i el..
 
  • 20100810828.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte dra nollan från lamputtaget om samma nolla finns i en kopplingsdosa som ligger närmare.
Nolla hittar du troligen där den svarta eller vita slutar.

Vad som nu är fas och tändtråd av en vit och en svart går inte att reda ut på ett forum, det är som rysk roulett med 3 patroner. 50/50 att det smäller. (jodå det finns enkla prylar att kolla det med men jobbet är hursomhelst behörighetskrävande)

Protte
 
Vit är fas så mkt vet jag i alla fall.
Jag trodde att den svarta var nolla, men den är alltså tändtråd?
Får se om jag vågar mig på att leta efter nollan.
 
Tänk på att det rätt så säkert är spänning i dosan där nollan ligger.
 
Tack för alla svar!
Självklart ska man ha respekt för el. Jag kollar av med elkännare och brukar även bryta med säkring eller huvudströmbrytare.
 
muskifjordi skrev:
Vit är fas så mkt vet jag i alla fall.
Jag trodde att den svarta var nolla, men den är alltså tändtråd?
Får se om jag vågar mig på att leta efter nollan.
Hur vet du det? I anläggningar där svart är fas (Mycket vanligt) så är vit väldigt ofta färgen på tändtråden.
 
Är installationen från 60-talet gäller inga färgstandarder alls, men finns det vit, svart och röd i anläggningen är chansen för att vit=fas, svart=nolla och röd=skyddsjord ganska stor men absolut ingen garanti, så att mäta sig fram och kolla hur trådarna är kopplade är det som gäller.
 
Jo jag vet att vit är fas för att en elektriker som varit i lgh berättat det :)
Men för att få klarhet en gång för alla - förhoppningsvis. Fas, nolla, skyddsjord = 3 kablar.
1. Tändtråd = en fjärde?
2. Och finns alltid tändtråd eller kan brytare installeras med endast fas och nolla?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
O
I en vanlig strömbrytare så har du fas in och tändtråd ut. eftersom lampan vill ha nolla så har du nollan i en kopplingsdosa i närheten av lampan.
Har du enfas så är det rätt som du säger att TT blir en fjärde tråd.
 
Tusen tack Odjuret - det klarnade betydligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.