Har inhandlat en billig rörelsevakt från Biltema.

Den har tre anslutningar, L, L1 och N.
Problemet är att husets vägguttag har bara två trådar framdragna, L och N.

Det står nåt på förpackingen att rörelsevakten behöver neutralledare.

Taklampan är en LED armatur på 20W. Om jag kopplar in ledare till L och neutral till N (och lämnar L1 tom) så blinkar LED armaturen med ca 10 hz.

Någon som kan förklara vad som behöver göras här?


magnifier_20150816_152502.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


magnifier_20150816_152531.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vänta här nu. Hur har du kopplat egentligen? Ledarna som går till din lampa, hur är de anslutna till rörelsevakten?
Du ska absolut inte koppla "på chans". I bästa fall förstör du något, i värsta fall förstör du någon.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Redigerat:
Om du ska byta en strömbrytare mot rörelsevakt, så har du troligen ingen neutralledare i dosan. Du har fas och tändtråd.
Alltså behöver du dra fram en neutralledare.
 
PatrikJo skrev:
Du ska absolut inte koppla "på chans". I bästa fall förstör du något, i värsta fall förstör du någon.
I värsta fall dör någon eller huset brinner ner.
Om du är osäker så är det bättre att ringa efter elektrikern eller be en bekant med bättre koll om hjälp.
 
Det som gör mig lite orolig här är att beskrivningen i första inlägget inte kan stämma. Som jag läser det så har du satt fas på L och nolla på N, och lämnat L' tom. Om det stämmer så är inte lampan inkopplad över huvud taget, och ska absolut inte kunna flimra.
Därför skulle jag vilja se hur och var du har kopplat in din rörelsevakt, så att du inte råkar bränna ner huset eller skada någon.
 
lordi skrev:
Om du ska byta en strömbrytare mot rörelsevakt, så har du troligen ingen neutralledare i dosan. Du har fas och tändtråd.
Alltså behöver du dra fram en neutralledare.
Åh. Såklart. Nu förstår jag hur TS har kopplat.
Han har säkert kopplat fas på L och tändtråd till N. Rörelsevakten samplar med 10 hz, och för varje sampling går en ström ut på N som får lampan att lysa upp lite grann.

TS: Precis som lordi säger så måste du ha fram en nolla till din rörelsevakt. Det är ingenting du klarar av att göra själv, utan du måste ha en elektriker till det.
 
Problemet är väl snarare att att det inte står något om strömbrytare utan vägguttag och då undrar jag vad TS försöker göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.