Hej! Någon som har ett förslag på en infälld rörelsevakt för ledarmatur. Ska styra ledbelysningen i garaget. Vill att det ska tändas när jag öppnar porten
 
  • Gilla
kainu
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vilken som helst rörelsevakt borde väl duga? Här är ett exempel:
[länk]
Gärna en infälld=) Hittar flera, står dock att de inte bör användas med led
 
Det bör vara en rörelsevakt med mekaniskt relä och inte halvledarteknik. De sistnämnda läcker vid låga laster som led och fungerar dåligt.
 
  • Gilla
kainu
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Det bör vara en rörelsevakt med mekaniskt relä och inte halvledarteknik. De sistnämnda läcker vid låga laster som led och fungerar dåligt.
Hittar inget sådant
 
Om du vill att detektorn skall reagera när porten öppnas hade i varje fall jag inte satsat på en traditionell rörelsedetektor. Dessa bygger på IR, och reagerar alltså på förändringar i värmestrålningen. När en varm kropp (som en människa) förflyttar sig mellan detektorns zoner så triggas den. En garageport är ingen "varm kropp".

Jag hade istället satsat på en mikrovågsdetektor. En sådan fungerar som en radar och registrerar alltså rörelse oberoende av temperaturförändring.
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Om du vill att detektorn skall reagera när porten öppnas hade i varje fall jag inte satsat på en traditionell rörelsedetektor. Dessa bygger på IR, och reagerar alltså på förändringar i värmestrålningen. När en varm kropp (som en människa) förflyttar sig mellan detektorns zoner så triggas den. En garageport är ingen "varm kropp".

Jag hade istället satsat på en mikrovågsdetektor. En sådan fungerar som en radar och registrerar alltså rörelse oberoende av temperaturförändring.
Ok! Bra idé. En hf detektiv? Har du nått bra förslag
 
Precis, en HF-detektor. Jag vill inte gå så långt som detektiv ;)

Tex Steinel har sådana för infällning (HF360... någonting), men tyvärr inte med ett "riktigt" relä vad jag vet. Som @Ljus skriver kan det strula med halvledarrelä.

Om du kan stå ut med en utanpåliggande variant så har Conrad en med relä som dessutom inte kostar speciellt mycket (195 pix). Jag har en sådan liggandes (skall sitta just i garaget) men har inte fått tummen ur... Har dock testkört den, och den verkar fungera finemang. Den är stor nog att täcka en apparatdosa så du borde kunna montera den över dosan. Men den kommer att sticka ut några cm...

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=1362921&refKey=VGmbtTS4P
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
bygga_bo bygga_bo skrev:
Precis, en HF-detektor. Jag vill inte gå så långt som detektiv ;)

Tex Steinel har sådana för infällning (HF360... någonting), men tyvärr inte med ett "riktigt" relä vad jag vet. Som @Ljus skriver kan det strula med halvledarrelä.

Om du kan stå ut med en utanpåliggande variant så har Conrad en med relä som dessutom inte kostar speciellt mycket (195 pix). Jag har en sådan liggandes (skall sitta just i garaget) men har inte fått tummen ur... Har dock testkört den, och den verkar fungera finemang. Den är stor nog att täcka en apparatdosa så du borde kunna montera den över dosan. Men den kommer att sticka ut några cm...

[länk]
Tack!
 
bygga_bo bygga_bo skrev:
Om du kan stå ut med en utanpåliggande variant så har Conrad en med relä som dessutom inte kostar speciellt mycket (195 pix). Jag har en sådan liggandes (skall sitta just i garaget) men har inte fått tummen ur... Har dock testkört den, och den verkar fungera finemang. Den är stor nog att täcka en apparatdosa så du borde kunna montera den över dosan. Men den kommer att sticka ut några cm...

[länk]
Jag plockade fram detektorn och kollade lite, den skall ju monteras i garagetaket vilket år som helst. Känns faktisk ok att skriva så just idag ;)

Detta fick mig att inse att minnet sviktar lite... jag hade för mig att kåpan som täcker detektorn var försedd med en skruv, men det är den inte. Den sitter bara fast med en bajonettfattning, vilket innebär att det är ganska enkelt att vrida av kåpan och därmed blotta kablarna/anslutningarna. Detta är helt ok om den monteras utom räckhåll i ett tak, men inte om den monteras typ en meter upp på en vägg (där jag misstänker att TS apparatdosa sitter).

Alltså, använd inte denna detektor om den skall monteras på normal ”strömbrytarhöjd”. Better safe than sorry, så tyckte att det var på sin plats att påpeka detta.
 
  • Gilla
kainu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.