Jag skall byta ut en trappbrytare till en rörelsesensor.
I trappbrytaren har jag en fas in och två ledningar ut. Dessutom hade jag två ledare till en "blank".

Rörelsesensorn, har nolla fas och jord. Går det att koppla denna som trappbrytare? Hur kopplar jag den i så fall?
 
Det blir knepigt. En trappbrytarfunktion med två eller flera brytare (korsomkopplare) växlar mellan två lägen, till-från. När man påverkar någon brytare så växlar den läge och förblir sedan i det läget. Dvs man tänder eller släcker ljuset, som sedan förblir tänt eller släckt tills nästa gång en brytare påverkas.

Att använda en rörelsesensor kommer att skapa en konstig funktion. OM det finns en rörelsesensor med trappfunktion (vilket jag aldrig hört talas om) så kommer den att fungera så att om man tänder ljuset från den andra brytaren så kommer rörelsesensorn att släcka ljuset när den känner av något inom sitt område. Jag tvivlar på att det är en önskad funktion. Till yttermera visso så kommer funktionen bara att kvarstå så länge rörelsesensorns tidsfördröjning är aktiv. Därefter kommer ljuset att återgå till det läge som gällde innan den blev aktiv.

Jag tror att skall man lösa detta på något sätt så måste man gå via ett impulsrelä där den ena brytaren (med impulsfunktion) parallellkopplas med rörelsesensorn. På så sätt kommer varannan funktion att tända/släcka
oavsett från vilket håll manövern kommer.
 
Redigerat:
Vill du att bara rörelsesensorn ska styra belysningen så får du koppla bort den andra trappbrytaren.

Om du även vill kunna tända/släcka manuellt så måste du ha en rörelsesensor som har ingång för tryckknapp.
tex: http://www.esylux.com/se/se/k/pd-c360i-8/p/EP10425059
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.