Hej
Har en klassisk variant av förråd med en carport som jag bygger om till garage. Ska nu gjuta ny platta mot den befintlig plattan som är under förrådet.
Frågan är: Rörelsefog eller armera ihop med ny platta? Hör lite olika beroende på vem man pratar med, vad säger den byggkunnige om detta?
Tack på förhand Ola
 
  • Förberedelse för gjutning av betongplatta vid förråd med verktyg och grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade lagt ”elefanthud” emellan.
(Nästan som liggunderlag)
De kommer röra på sig även om du försöker få fast dom i varandra. Och det är inget problem.
Låt dom leva var sitt liv. Det är bara några millimeter det är frågan om.

//AA
 
S saiter skrev:
Jag hade lagt ”elefanthud” emellan.
(Nästan som liggunderlag)
De kommer röra på sig även om du försöker få fast dom i varandra. Och det är inget problem.
Låt dom leva var sitt liv. Det är bara några millimeter det är frågan om.

//AA
Elefanthud, menar du sånt tjärpapper som man lägger under trall för att fuktskydda?
 
Olahed Olahed skrev:
Elefanthud, menar du sånt tjärpapper som man lägger under trall för att fuktskydda?
Hittade det nu, man verkar tejpa på det alltså.
 
S saiter skrev:
[länk]

//AA

:)(y) tack
 
Funkar som ett liggunderlag skulle gjort.
Lägg på singlet med uppvik mot plattan under förrådet.
Ligger kvar när du fyller på betong.
Skär av det som sticker upp när betongen brunnit klart.

//AA
 
Gjut ihop men dubba ordentligt i den gamla plattan och lägg in ett par kraftiga armeringsjärn parallellt med gjutfogen. Rugga även ytan innan. Finns ingen anledning att hålla på med rörelsefogar i så här små plattor, dessutom slutar det med att du får en nivåskillnad efter ett tag.
 
Det är lite hugget som stucket. Du kommer troligen inte att få problem oavsett.
Det är alldeles för små ytor det handlar om för att behöva oroa sig.
 
Ja det är som C.Lundin säger. Rörelsefogar gör man i mycket mycket större byggnader och då delar man även stommen.
 
Ok stort tack för alla svar, har en bättre bild av vad jag behöver göra nu. (y):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.