Efter att huset är färdiglarmat (med ett DSC 1864) så skall jag även säkra upp garaget och en källarpassage som är sammanbyggd med huset.

Någon som har erferenhet av att montera en rörelsedetektor i ett garage?
Garaget i sig har oisolerad platta men isolerade väggar, ingen uppvärmning sker utöver den värme som kommer ifrån bilen efter färd.

Det är ju en miljö som är lite svår med tanke på luftfuktighet, damm, strålningsvärme från bilmotor som orsakar att luft först värms upp av bil och bilmotor och sedan kyls av igen.
Har funderat på att sätta en PIR anpassad för utomhusbruk för att slippa problem orsakade av att fukt och damm tränger in. Frågan är om man kan få en PIR att fungera på ett tillförlitligt sätt eller kommer värmning och nedkylning av luften att ställa till det? Är en kombinationsdetektor en lämplig väg att gå? Tips på lämpliga utomhusdetektorer som passar för ändamålet?

Edit: trådbundet skall det vara.
 
Redigerat:
Vilka vägar finns det in till garaget (fönster, dörr, garageport)? Om du bara har en dörr och en garageport samt litet fönster som man inte kommer in genom kanske det räcker med 1-2 magnetkontakter istället.
 
redcoon skrev:
Vilka vägar finns det in till garaget (fönster, dörr, garageport)? Om du bara har en dörr och en garageport samt litet fönster som man inte kommer in genom kanske det räcker med 1-2 magnetkontakter istället.
Jo, tanken att bara ha magnetkontakter har slagit mig också. I mitt fall handlar det om två portar, tre dörrar och två fönster som är möjliga angreppsvägar. Det blir en hel del magnetkontakter för att täcka upp alla dessa men i förlängningen blir det kanske tillförlitligare i den miljön det handlar om. Eventuellt får jag komplettera upp med ngn snygg gallerlösning på insidan av fönsterna för att förhindra den angreppsvägen
 
Det är ju en rörelsedetektor och strålningsvärme från bilen "rör sig" inte så fort, kommer troligen att fungera väldigt bra.

Protte
 
det kommer fungera med en kvalitets detektor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.