Ja, det får du!
 
Tack för svaret. Hål för armaturer samt dosor är nu infällda i muren.
 
Lägg upp lite bilder när allt är klart!
 
En fråga i anslutning till mitt bygge... Vilken kabel får/ska användas?
Det är alltså VP-rör ingjutna i muren - utomhus. Är FK ok?
 
Ja, FK är helt ok, tänk bara på risken med kondens när du går från varmt-kallt eller tvärt om.
 
Finns det någon etablerad metod för att undvika kondens i vp-röret?
 
Täta röret i ändarna så luft inte kan cirkulera.
 
Japp, täta med en tuss isolering eller liknande, nått som går att ta bort, tätmassa är inte att rekomendera om man vill få tillgång till rören igen i framtiden!
 
Sverre: bra förslag. Jag funderade precis på det. En kludd silikon är ju inte kul att försöka pilla bort någon gång i framtiden.

F.Ö höll jag på att svimma när den lokala lampbutiken gav mej pris på rörelsedeckarna från Jung. 3000 respektive 3600 kr/styck - och då var de i plast - inte aluminium (fast, det är klart... aluminiumdeckarna är lackad plast till skillnad från resten av aluminium-sortimentet).

I Tyskland kostar deckarna 45 respektive 70 euro. Det lönar sej nästan att sätta sej i bilen och ÅKA till Tyskland och hämta en deckare. SJUKT!

En fet känga till Treotham som tar in Jung i Sverige. De borde skämmas!
 
Ja, Treotham sätter priserna lustigt ibland!
 
För nåt år sedan mailade jag Treotham och undrade hur i helsike du hade mage att prissätta som de gör. Dessutom påpekade jag möjligheterna att handla direkt från tyska webshoppar och dess priser.

Treothams VD ringde upp mej och vi hade ett intressant samtal där han bl.a försvarade priserna med att han inte vågade sätta priserna på samma nivå som dominanterna på svenska marknaden - Elko/Eljo - för då skulle de krossa honom...Jag förstår dock inte riktigt hur de skulle göra det dock...

Sen påpekade han att grossisterna har helt ok priser, medan detaljisterna har ganska höga priser. Det gjorde mej än sné eftersom det ofta är hos detaljisterna som kunder får en uppfattning om vad saker kostar.

När vi under samtalet började jämföra priser på Edelstahl-sortimentet så blev han tyst när jag nämnde priserna på Elektroland Tillmann GmbH. Tydligen var de så billiga att inte ens Treotham har bättre deal från Jung. Mycket märkligt.
 
Fasting, har du bilder på hur muren blev?

Kommer du ihåg inbyggnadsmåtten på "brisbane" armaturerna?

/L
 
Phiplex
Hej Fasting65,

Håller precis på att bygger en mur i vilken jag också skall ha belysning och även en rörelsedeckare. Länkarna i ditt inlägg funkar inte längre och jag undrar därför om du har ett namn eller en ny länk till den du valt. Har deckaren fungerat bra?

Kanske det även finns någon annan som har ett förslag på deckare för utomhusbruk. Det behöver inte nödvändigtvis vara en "vanlig" IR-deckare, utan gärna med fördel en liknande typ som brukar finnas i butiksdörrar - dvs där man bryter en (IR-) stråle som reflekteras i en "spegel" e.dyl. Obs att den skall sitta ute.

/Phiplex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.