Vi renoverade tvättstugan för snart ett år sedan och bytade golvbrunnarna och la in ett nytt plastgolv.
Golvbrunnarna är försedda med förhöjningsring och är jutna ända upp för att få stabilitet. Där blir då en skarv mellan betongen och golvspånet.

När man belastar golvet kring skarven så fläxar skivan medan betongen är stilla. Detta gör att där blir rörelser i mattan var gång men står eller går kring golvbrunnen. Rörelsen är i värsta fall uppemot 5mm.

Den gamla konstruktionen var i princip likvärdig men där vilade golvspånet på en ram runt jutningen så spånet var fixerat och inte rörde på sig.
(Under spånet ligger cellplast och under cellplasten betongplattan. Golvbrunnen är juten i plattan och försedd med förhöjningsringen så att den komme i nivå med golspånet.)

Arbetet är utför av GVK godkänd golvläggare.

Till funderingarna...
Tål plastmattan denna rörelsen, nu är den ny och förhållandevis mjuk, men hur blir den om tio år?
Vad kan jag kräva av golvläggaren, det känns inte som om det är utfört på ett korrekt sätt. Kan jag kräva att han kommer och gör om arbetet?

Tacksam för svar!
 
Nu är jag inte med riktigt. Menar du att man typ sågade upp i golvet och bytte ut brunnarna och sen gjöt igen hålet. Sedan plastmatta på detta? Det måste ju isf vara något som inte är riktigt förankrat i bjälklaget, som om spånskivan bara hängde i luften. det kan ju inte vara riktigt.

Jag är inte jättekunnig på detta men en så stor rörelse kommer nog mattan inte att palla särskilt länge. Du bör prata med golvläggaren.
 
Jag ska försöka förtydliga.
Plattan är gjuten på mark, i den är golvbrunnen och allt annat avlopp ingjuten. Ovanpå plattan ligger isoleringen, 50mm cellplast. Sen kommer plast och överst golspånet.
Det sitter en förhöjningsring på golbrunnen för att förlänga den genom cellplasten och spånet.
För att fixera förhöjningsringen är även denna fastgjuten. Man har då bygget en sarg runt om i trä som man sedan använder som gjutform. Sargen används också för att fixera golvspånet kring rolvbrunnen, i övrigt vilar det bara på cellplasten. Denna konstruktionen är inte alldeles ovanlig.

Precis som du skriver så har man sågat upp ett större hål i golvspånet för att komma åt plattan och kunna byta golvbrunnen. Golvläggaren har sen gjutit igen hela hålet ända upp i nivå med golvspånet. Problemet är då att han inte har fixerat skivorna i något. Eftersom cellplasten, som skivorna vilar på, inte är stum så rör de sig upp och ner när golvet belastas.
Och det är i skarven mellan gjutningen och golvspånet det blir rörelse.
 
Spånskiva måste alltid ha stöd vid sina kanter.

Reklammera jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.