Jag ska in med en 3kubiks ack.tank i mitt pannrum, ett av problemen jag står inför är rördragningen till/från den. Jag har dörren till tvättstugan i vägen för att lätt bara kunna dra rören efter golvet.

Misstänker att jag måste bila/såga ur ett spår för åtminstonne matningen till pannan för att självcirkulationen ska fungera, eller?
 
  • PANNRUM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Du får nog dra båda ledningarna i golvat gissar jag, det får inte vara någon hög punkt på ledningen där luft kan ställa sig.

Å andra sidan brukar man säga att röret ska gå stigande hela vägen från pannan til tanken...
 
Har du öppen expansion löser man avluftningen av övre rör lätt genom att ansluta högsta punkt till expansion.
 
Har sluten exp. nu men tänker köra med "övertrycks fritt" enligt din beskrivning till den här tanken.
 
Har lite funderingar kring urtag o laddning oxå. Det som ska anslutas är:

A. Panna Vedolux 40UB
B. VVX Solfångare - som laddar på 2 nivåer i tanken
C. Tappvarmvattenautomat
D. Radiatorkrets med bivalent shunt



Jag tänker mig det så här, är jag helt fel ute eller?

1. Matning till pannan och VVX solfångare, här skulle jag även vilja ha returen från TVA och radiatorkretsen men det blir väl helt fel misstänker jag. Kanske kan använda den mindre muffen nere till vänster (tror det är en r25) till det.

2. Nedre laddning från Solfångare

3. Nedre uttag till radiatorkrets

4. Elpatron

5. Laddning från panna och övre laddning från solfångare.

6. Kan jag koppla uttag till TVA och övre uttag till radiatorkretsen här?
 
  • muffar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha gjort såhär:

1. retur till panna, på detta rör ansluter även retur TVA, radiatorkrets, sol

2. Pluggas

3. sol, BIV

4 eller 5 elpatron beroende på hur du tänker utnyttja den, 4 om det bara är för värme när ingen är hemma.

6 eller 7 för övre rör till panna, på detta ansluter du expansion, TVA mm
 
Är det OK att ha laddning och urtag på samma nivå? Menar, kan jag tex. ha solladdning och ett av uttagen till shunten på samma muff.
 
Redigerat:
Jag har både stigare och retur går från pannan upp i taket och ner till tankarna och det fungerar, men det blir lite luftarpyssel det första brasorna på hösten och självcirkulation kan man glömma.
 
fredda skrev:
Är det OK att ha laddning och urtag på samma nivå? Menar, kan jag tex. ha solladdning och ett av uttagen till shunten på samma muff.
Japp
 
Det vart "rörigt" tillsist :D
 
  • ack [640x480].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du isolerat tanken/pannan för bra om du behöver värmepump i pannrummet ;)
 
C
Shit vad prydligt. Tänk om det såg ut så i vårat pannrum.
 
Det är i tvättstugan och det är en fläktkonvektor :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.