J
Sitter med en del tankar inför badrumsrenovering och har fastnat på vilka möjligheter som ges enligt gällande regler och rekommendationer för rördragning under/bakom inbyggt badkar. Min ide är att ha ett rör klamrat på standardvis bakom karet i största möjliga utsträckning, det spara arbete mot att ha det monterat i vägg så som jag ser det.

*Röret ska ansluta mot en WC.
*Röret kommer ut från väggen bakom det inbyggda karets kortsida.
*Röret dras utan skarvar eller kopplingar bakom karet och fixeras på väggen (synligt men bakom det inbyggda karet).

Är detta en ok lösning?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
BirgitS
Jag är ingen expert men det låter riktigt.

J Jönas skrev:
Min ide är att ha ett rör klamrat på standardvis bakom karet i största möjliga utsträckning, det spara arbete mot att ha det monterat i vägg så som jag ser det.
Det är inte alltid så eftersom utanpåliggande kromade rör väl är dyrare än de plaströr man har inuti väggarna.
 
J
Intressant att det kanske nödvändigtvis inte är dyrare med rören dolt i vägg.

Men hur är det med möjligheten till det i yttervägg? Har hört lite både och, inte ok och sen att det är ok bara man tänker på isoleringen och frysrisken. Någon som vet och har erfarenhet?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är ingen expert men det låter riktigt.


Det är inte alltid så eftersom utanpåliggande kromade rör väl är dyrare än de plaströr man har inuti väggarna.
Men då ska man ju ha klart för sig att allt runtomkring plaströr kostar också väggdosor ev fördelarskåp osv.
 
Jag tänker att klassiska kopparrör med klämring som är utanpåliggande är bra. Man ser läckor och det blir inte ens några skador i de flesta fall om nån koppling droppar. Ingen plast som åldras. Lätt att ändra något om det behövs.

Men förstås dammsamlare. Och kanske snyggare med inbyggt.

Jag har plaströr 50cm från källare till kök, samt 6m från källare till övervåningens befintliga wc (plaströren kommer upp direkt ur golvet). Så här i efterhand hade jag nog hellre haft prisolrör. Jag litar inte riktigt på plaströr. Och jag tror det i min installation inte följer säkert vatten, det hade nog varit mer rätt med prisolrör... Men det var en rörmokare som valde detta...
 
Rickard.
J Jönas skrev:
Men hur är det med möjligheten till det i yttervägg? Har hört lite både och, inte ok och sen att det är ok bara man tänker på isoleringen och frysrisken. Någon som vet och har erfarenhet?
Rör får inte dras i yttervägg med undantag om det dras i installationsskickt på insidan av ångspärren.

Exempel
Illustration av rörförläggning inuti isolerade golvbjälklag och ytterväggskonstruktioner; tekniskt bildmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
J
Toppen med alla bra svar!

En tanke till: är det ok att dra avloppsröret på liknande sätt, längs med det inbyggda badkaret, närmst väggen (altås mellan karet och väggen)?
 
Krilleman
J Jönas skrev:
En tanke till: är det ok att dra avloppsröret på liknande sätt, längs med det inbyggda badkaret, närmst väggen (altås mellan karet och väggen)?
Avloppsrör är det enda rör som går gå igenom golv med dagens regler.

Alltså: Golvbrunn, WC, Tvättställ, osv.

Inga genomföringar för vatten eller värme är godkänt i golv längre.

Läs mer i regelverket säkervatten.
Där finns massor med gratis läsning över dagens regleverk. 👍
https://sakervatten.se/branschregle...2C*MTcxOTA4NTY2OS4xLjEuMTcxOTA4NTY3Mi4wLjAuMA..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.