Hej! jag behöver lite tips. Jag håller på att renovera mitt badrum. Har rivit ut alla innerväggar och reglat om för tresboskivor enligt anvisningar. Golvet (spån 22 mm) har jag förstärkt med reglar så att det är 30cc. Golvet ska ha elgolvvärme som najas fast på rotnät före flytspackling innan mosaik. Jag har två avloppsgenomföringar samt en golvbrunn (Jafo) i golvet.

Nu till vattengenomföringar. Vattenrör (presol) finns i krypkällare under badrummet. Jag har tänkt presol 12 mm, men vill inte ha de i väggarna. Jag ska ha ett högskåp i badrummet.

Fråga 1 Är det OK att dra vatten samt avluftning (till vind) i högskåpet för att senare fördela kall och varmvattenrören i skåpet och göra ett utomliggande montage i badrummet? Kan man i så fall bygga ett rörschakt som göms i inne i högskåpet typ 75x100 mm.

Fråga 2 Alternativt kan jag gå med rören tvärs i väggen via bänkskåp i köket som är vägg i vägg med badrummet, är det OK? Kan man i så fall ha ett avluftningsrör som bara är 32 mm i väggen, nuvarande är 50 mm och får inte plats.

Fråga 3 Om jag måste förlägga rören i vägg ( 45mm reglar) vilka rör passar och ska man i så fall ha rör i rör system då? Tacksam för råd och svar Jantyko
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.