Hej,
Bor i en radhuslänga med krypgrund och vill dra ut vatten till utsidan. Har sökt en del men tycker mej inte ha fått svar.
Tanken är att jag skall dra ett rör från tvättstugan som ligger mitt i huset och vidare genom krypgrunden och ut. Vill inte ha råd som:: Anlita en rörmokare! När det gäller kopplingar av rör/slang anser jag mej ha nödig kompetens.

Från tvättstuga till utsida. Vad behöver jag tänka på, och vad behöver jag?

Att dra och koppla rör/slang är som sagt inte problemet, det jag är orolig för är temperaturen vintertid. Bor i göteborgsområdet så vi har ju normalt inte smällkalt normalt, men man bör väl kanske räkna med åtminstone 20 minus utomhus ändå.

Mvh
Kaj Augustsson
 
Radhuslänga och krypgrund. Då gär nog alla rör för avlopp/vatten/värme där t+mycket tveksamt om det skulle frysa. Däremot utkastet måste sitta med den innre delen frostfritt, går det +. samt röret ut om det blir en vanligt tappkran och avtappning inne
 
Precis, vattenutkastaren måste monteras på ytterväggen med direkt genomföring till insidan i uppvärmt utrymme där också själva avstängningen sker. Annars fryser vattnet, slangen och kranen som du tänkt @kajan.

Alternativt drar du sommarvatten och sätter en avstängning i tvättstugan. På lägsta punkten i krypgrunden måste det då finnas en avtappningsventil som kan tömma hela ledningen. Kranen på utsidan ska då stå öppen. Sedan måste man alltid komma ihåg att stänga av vattnet på hösten...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.