Får man inte ha rördragning inne i en dusch,har haft badkar så det går rör där idag
 
Varför skulle man inte få ha det?

Skarvar i vattenrör får inte ligga bakom vägg, men i duchen till blandare är väl ok?
 
Hade här en rörmokare som sa att rören som tidigare låg bakom badkaret och som nu är synliga kommer att gå inne i duschen nu och det får dom inte göra ,det är bara ok att ha dom där om man har en duschkabin?

jag vet inte ...är ingen röris...


så han ska dra om dom så dom går uppe efter taket istället...

Man lyssnar ju på fackmän man tror ju att dom ska veta?
 
ska fixa en bild på hur det ser ut
 
:eek:i detta hörnet blir duschen med blandaren på väggen till vänster,rören som kommer från vänsterväggen är från inkommande vatten i tvättstugan och går sen iväg åt höger mot en liten toa och sen åt andra hållet mot "stora toan"

Han sa på fullaste allvar att det inte är godkänt ur försäkringssynpunkt att ha dessa kopplingar i duschen

och det har stått ett badkar framför denna rörhärva förut!
Byggt 1972.
 
  • DSCN0892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0893.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0894.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I branchdokumentet "Säker vatteninstallation" vill jag minnas att det står att man inte får ha klamrade rör i duschen. Är nog mer klamlingen som är fäst med skruv som är problemet. Hur detta påverkar ROT-jobb är ju en annan sak.
 
OK, rörn är alltså uttdragna (hål i tätskikt vid duchen) Då förstår jag.

Finns integen annan lösning? Dushkabin?
 
Säker vatten
"B.3 Rörgenomföringar med tappvatten- eller värmerör i vägg med tätskikt
Förutom anslutning av kar- eller duschblandare ska inga rörgenomföringar finnas
i plats för dusch eller badkar."

Antingen duschkabin... eller knacka in rören i väggen innanför tätskiktet och låta
dem gå ut utanför duschområdet.
Obs då måste t-skarven flyttas tex antingen till tvättstugan - inga skarvar i väggen.
Hade inte din röris något förslag ?
/Mats
 
Förslaget är att gå ut med röret på ett ställe mellan dusch och toan(stora toan)
och sen gå upp o gå längs taket oc´h sen dra ner det i lilla toan och till handfat?

Jag vet inte...men det får inte gå där det går idag och detta var bästa lösningen om man inte väljer att sättat inne i väggen...


Hmmm
 
men sen en annan fråga är ju var han ska lägga röret som det rinner vatten ifrån varmvattenberedaren...det grova röret på golvet vid brunnen....det gick ju ut där förut o låg under badkaret och rann ner i brunnen??

Problem
och i t-stugan så liger den brunnen på fel sida varmvatten beredare...
 
Jo, rördragning i dusch går bra, problemet är genomföringen i väggen. Jag hade också valt att lägga rören uppe vid taket, alternativt fällt in dem i väggen utan dolda skarvar.

Ang golvbrunnen så kan du byta ut den till en med sidoinlopp, så kan du bila ner spillröret till varmvattenberedaren så den kommer i golvet, och kommer upp på andra sidan väggen.
 
ja men brunnen är klar redan...tyvärr...
 
Kom o tänka på nu när jag är mitt uppe i allt,har satt ny brunn ska slinga golv,flytspackla osv så det tar ju ett tag innan badrummet e klart...men som det är nu så har ju spillvattnet från varmvattenberedarn ingenstans att ta vägen...vad händer/kan hända?

!
 
Hej förstår inte frågan.
Menar du under byggtiden (låt den rinna ner i din nya brunn alternativt samla i något litet kärl.
Eller menar du slutlösningen. Samma sak som de andra rören den får inte gå igenom in till duschen. Byt till brunn med spygattsinlopp är nog det enklaste. Verkar dock som du måste dra om den genom väggen eftersom genomgången verkar ligga över nivån på färdigt golv.

Här är länken till broshyren säker vatten.
SäkerVatten
/Mats
 
ja jag menade nu innan det är klart...det sitter ju ett plastlock på nya brunnen...kan jag lossa det själv eller ska det göras sen när kaklaren kommer...
ja jag har ju problemet att jag redan fixat ner brunnen...det blir väl nån annan lösning men vad?
Ska snacka med röris om det!
Får man dra ut ett rör på utsidan huset(bara genom yttervägg) för spillvatten bereedare?

/kjelleo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.