Hej!
Jag har tagit bort källargolv och grävt ur för att isolera och få golvärme, men innan jag går vidare undrar jag vad som är bäst när det gäller att dra ledningar utifrån och in till källaren för både vatten och bergvärme. Jag kan göra hål i vägg så att anslutningar kommer upp från golvet med rörböj eller rakt igenom så de kommer ut från källarväggen istället. Pratade med en rörfirma och de rekommenderade att dra in bergvärmen i ytterväggen och inte in och upp i golv. Orsaken är att det är svårt att få en böj på de hårda pemrören och om det någon gång behöver bytas så blir det väldigt svårt att dra nytt. De nämnde att man bör gå ner 70 cm från backen till borröret (bergvärmen) och göra hålet i källarväggen på 60 cm så du får en lutning och därmed inte får luftfickor som kan ställa till med besvär. Enligt dem behövde man inte oroa sig för tjälen i backen för bergvärmen och att det räcker med borr för håltagning där man kan få in ett 50mm rör. Men nu undrar jag hur det då är med vattenröret som jag kommer dra nytt. Kan den ligga på samma nivå? Har egen brunn och ska passa på att dra nytt eftersom jag även dränerar runt kåken.

Vad rekommenderas när det gäller rördragning till källaren?
Tacksam för tips eftersom jag står i dagarna och ska göra ingreppet snart genom att hyra borrutrustning.
 
Utgående till bergvärmen kan ju vara nere på minusgrader så det är bra att ha lite avstånd till inkommade driksvatten.
Jag har inte koll på vart frostfritt djup ligger hos dig men lägger du en skiva markisolering över inkommade vatten så bör det vara lungnt
 
Vad är då ett "litet" avstånd? Bergvärmepumpen kommer att sitta precis framför hålen i väggen är det tänkt. Funderar på om man borrar för 75 rör istället för 50 och lägger isolering runt slangarna för både ingående vatten och bergvärme, kan det vara till hjälp? Hur mår väggen av en utgående bergvärme på minusgrader? Angående ingående vatten har grannen lagt in en värmeslinga i röret mellan hus och garage för att undvika frysning som han sätter på under hösten (220V). Har inte sett någon sådan variant tidigare... var hittar man sådant? Jag håller ju på med dränering samtidigt och ska sätta på 200mm isolering på ytterväggarna så det skyddar väl en del mot kylan.
 
Man brukar isolera både in och utgående för värmepumpen men exakta diamtern där passar jag på.

Att lägga värmekabel för driksvattnet är rätt vanligt. finns/fanns tom på clas ohlson men jag hävdar att det är bättre att gräva ned slangen till frostfritt alternativt lägga markisolering. det drar aldrig nån ström och inte går det sönder så lätt heller.
Iom det så skulle jag nog själv och ovetenskapligt försöka ha vattnet åtminstånne en halvmeter från värmepumpsledningarna.
 
När man lägger markvärme är rekomendationen att ha minst en meter mellan slangarna för att de inte ska påverka varandra, så mats_o råd om att ha 50cm avstånd borde alltså vara helt ok. Isolerar du ordentligt kan du lägga dem dikt an skulle jag tro.
 
Problemet att lägga ingående vatten på frostfritt innebär att jag måste gå under och upp i källargolvet. Vad jag läst på andra ställen är det inte OK att gå upp med rör i golv, men det kanske gäller endast för våtrum? Det här blir ju inte direkt ett våtrum om nu inte en anslutning går sönder... Enligt den rörfirma jag rådfrågade rekommenderade de inte att gå in under golv med 75 rör för att sedan kröka röret runt 90 grader för att få upp den i golvet. Det kan bli mycket svårt eller rent omöjligt att byta om det skulle behövas i framtiden. Finns det lösning med rördragning upp i golv för inkommande vatten, jag har pem-rör 32 mm hemma och det är styvt som rackarn, känns mer eller mindre omöjligt att föra igenom en långböj!!
 
En annan fråga som kom nu är angående rördragning av bergvärmen genom vägg. Om de sitter för tätt kan inte de bli påverkade av varandra? Om utgående blir till minusgrader kommer den ju att kyla ner ingående vätska? Framförallt när man ser på borrhålet där rören går brevid varandra ner till 140 meter som jag har. Borrhålet är dryga 2 meter från husvägg, ska man gå en extra sväng i backen om det är möjligt med utgående bergvärme för att om möjligt "få upp" temperaturen något? Eller är det här försummbart och bara en massa merarbete-kostnad?
 
Har du bara två meter till borrhålet så är det försumbart. Hur tänker du när du ska ha upp temperaturen innan du går ner i borrhålet? Anledninngen till att du borrat är ju att du vill ha upp energi ur hålet. Du får en utjämning av värmen från hålet på upp och ner vägen för slangen. Är du paranoid lagd så isolerar du slangarna hela vägen till borrhålet, men jag tror inte skillnanden ens blir mätbar på den sträckan.

Click skrev:
Vad jag läst på andra ställen är det inte OK att gå upp med rör i golv, men det kanske gäller endast för våtrum?
Det gäller endast våtrum, annars är det ett ganska normalt sätt att få upp rör etc. med hus som har "platta på mark"

PEM-rören är inte direkt medgörliga nej... Dock så går de fint att böja med hjälp av en varmluftspistol lite försiktigt. Kan du inte få dit ett 110-rör? och så bygger du ihop en 90-böj med 30 eller 15 graders böjar.
 
Nää paranoid är jag inte, men vill få det rätt har ingen större lust att göra om utan vill få det rätt från början. Vore mardröm att någon kommer senare och säger att det är helt fel så skulle du inte ha gjort!! Jag hade väl tänkt mig att få alla anslutningar (vatten. avlopp, bergvärme) på en sida av huset (gavel) för att få allt på ett och samma ställe. Värma PEM-rör skulle väl vara en variant men det blir svårt om det ska bytas men antar det är en mindre risk, det är väl inget som går sönder direkt. 110 rör får nog tyvärr inte plats. Får ta en funderare på om inkommande vatten ska komma in på annat ställe. Har ju hela källargolvet uppgrävt så än finns det möjligheter :) Hur sätts rör i "platta på mark" går de med "rör i rör" för eventuella byten om nu en slang skulle springa läck?
 
För att slippa gå ned på frostfritt så kan man ju då som sagt lägga markisoleringa ovanför rören. Har för mig att man brukar räkna med att en dm markisolering motsvarar en meter grävt djup. Dock var det så länge sen så jag är inte helt säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.