Hej
Ska bygga ett badrum på ovanvåningen där det tidigare inte funnits något.
Det är 1.5plan med källare så en till avluftning skulle behövas om jag tolkar uponors tabell korrekt (vertikalt fall mer än 4m).

Uponor föreskriver att avluftningen ska mynna ut ovanför nock så jag har ritat ett förslag enligt nedan (Avluftning lila) som kommer upp vid skorstenen och följer FTX stammarna.

Verkar dragningen vettig eller ska man satsa på en vacumventil istället som sätts på kattvinden bakom toaletten?

3D-ritning av ett hustak med förslag på avluftning markerad i lila vid skorstenen och FTX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av byggnadens inre med färgkodade avluftningsrör och VVS-installationer vid sidan av en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ovanvåningsplan med avluftning i lila nära en skorsten och FTX-kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Du ska upp utanför taket
 
Staffans2000
Jag hade satt den på kattvinden. Det är bara till att hålla koll på den då och då. Skulle den börja läcka, är det ju bara att byta ut den. Rent funktionsmässigt är det naturligtvis bättre att den sticker ut på taket, men då får du samtidigt en risk för läckage, om än liten.
Själv har jag en vakuumventil, och den har hållit tätt sedan nittonhundranittiofem.
 
Åsa Lund
Jag har sett fula fuktskador av att luftare slutat under yttertak, inget jag vill ha i mitt hus
 
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är bara till att hålla koll på den då och då. Skulle den börja läcka, är det ju bara att byta ut den
Jag citerar min läromästare. Mig själv:D.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag hade satt den på kattvinden. Det är bara till att hålla koll på den då och då. Skulle den börja läcka, är det ju bara att byta ut den. Rent funktionsmässigt är det naturligtvis bättre att den sticker ut på taket
Vad är det rent funktionsmässigt som är bättre att ha avluftningen genom taket förutsatt att ventilen fungerar då?
 
Staffans2000
Inget!

Det är ifall ventilen inte fungerar felfritt som ett tomt rör rakt up genom taket är bättre, eftersom det knappast kan gå isönder över huvud taget.
Det finns två falanger här, avluftaren genom taketfalangen och backventilsfalangen. Aldrig mötas de två!
Vid infiltrationsavlopp skall luftaren gå ut genom taket. I andra fall gör du det du finner bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.