Hallå

Ska nu dra lite rör här och var, undrar nu vilken dimension det behöver vara på Toa,handfat,dusch,kranar,stammar, etc
Tack på förhand
 
Dusch/bad 15mm
WC/handfat 12mm

Är det inte överdrivet långt att mata så räcker det att mata med 15mm
 

För VV och KV:

Tappställe      normflöde
Badkar           0,3 l/s
Diskbänk        0,2 l/s
Dusch             0,2 l/s
Tvättlåda        0,2 l/s
Utslagsback    0,2 l/s
Tvättställ        0,1 l/s
Bidé               0,1 l/s

enbart KV:

Vattenklosett  0,1 l/s
Tappventil      0,2 l/s

För varnt eller kallt vatten:

Diskmaskin    0,2 l/s
Tvättmaskin   0,2 l/s


Summera kallvatten och varmvatten var för sig och dimensionera efter följande tabell får kopparrör.

Kopparrör
Summa normflöde     Dim
0,2                           12
0,6                           15
0,8                           18
1,6                           22
4                              28

Det ger  DN 12 endast till Tvättställ och Vattenklosett sedan min DN 15 till andra tappställen.


/Patrik
 
vaniljvodka skrev:
Dusch/bad 15mm
WC/handfat 12mm

Är det inte överdrivet långt att mata så räcker det att mata med 15mm
Jag har 10mm i hela mitt badrum både till duch o tvättställ o toa.

Tvättstället är det inget problem med men i duchen är det lite dåligt tryck men man spar ju lite varmvatten på det viset ;)
 
Vem skall man försöka lura genom att dra klena ledningar i sitt eget hus?
Prisskillnaden mellan DN 12 och DN 15 är inte särskilt stor.

Med klena ledningar ökar risken för problem med tryckstötar.

Fast det är klart skillnaden i volym på 1 m DN 12 och DN 15 är hela 3 cl så om du har 33 m ledningar i badrummet så minskar vattenvolymen med nästan 1 liter 50°C Vatten
så här hittar vi dom stora energibesparingarna  ;D


Nej skämt åsido dimensionera efter tabellen i mitt tidigare inlägg och för att vara på säkra sidan mot tryckfall så skall man om ledningslängden är längre än ca 5 m gå upp ytterligare 1 dimension.

/Patrik
 
Och för den som skall köpa pexslang för dolt montage så är det ju inte att tänka på att köra två dimensioner. Det blir för dyrt. Jag kör genomgående med 15mm pex från fördelare till tappställen. Enkelt och smidigt, färre olika dimensioner att hålla reda på när man beställer övriga rördelar för inkoppling (det är bökigt nog ändå).
 
Dimensionen på koppar är 12x1 dvs ytterdiameter 12mm väggtjocklek 1mm, innerdiameter 10mm
Dimensionen på PEX är 15x2.5, dvs ytterdiameter 15mm godstjocklek 2.5mm, innerdiameter 10mm.

Vilket medför att du får samma flöde i PEX15 som Cu12.
Pexrören har lägre ytråhet och förläggs med längre radien på böjar och får därför lägre tryckfall, pex tål högre strömningshastigheter.
Pex är inte heller lika känsligt för tryckstötar.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.