Jag har alltid kapat rören med bågfil/guldsmedssåg, men har nu investerat i en röravskärare.
Resultatet blir ihop klämda rör. Nog för att det blir fina snitt, men det kan jag vara utan när stödhylsorna inte går i. Hur lite jag än drar åt skruven till trisan så nog f*n kläms röret ihop.

Vad göra?
 
T
Jag körde med rundfil - spraya med Wd40 och sen gick rörhylsorna i.
Det är ett j-vla bök, minsta ihoptryckning fick jag genom att köra ett varv medsols-ett varv motsols-spänna trissan lite till och samma sak igen osv, du får in snitsen till slut men det tar runt 5-7 avskärningar innan man får till det. Sen är det också en stor skillnad på olika tillverkare av mjukprisol.
 
Som tidigare sagts...  
Hårda kopparrör: bågfil eller röravskärare.
Mjuka kopparrör: bågfil.
Röravskärare på prisol gör bara att tar längre tid.
Men det kanske ni har gott om  ;)
 
Röravskärare är kanske mest till för ställen där det är trångt?

Annars testade jag på halvhårda kromade kopparrör igår kväll och det gick skapligt d v s det behövdes inte mycket gradande på insidan för att få in stödhylsorna.

Jag använde dock en nästan ny avskärare från Rigid så jag antare att klingan är skapligt vass.

Tycker det är något lättare att kapa på precis rätt ställe med en avskärare så ibland kan det vara värt den extra tiden (gäller dock inte mjuka rör). Även om man kapar med bågfil krävs ju lite filande efteråt.
 
Strulputten skrev:
Röravskärare är kanske mest till för ställen där det är trångt?

Annars testade jag på halvhårda kromade kopparrör igår kväll och det gick skapligt d v s det behövdes inte mycket gradande på insidan för att få in stödhylsorna.

Jag använde dock en nästan ny avskärare från Rigid så jag antare att klingan är skapligt vass.

Tycker det är något lättare att kapa på precis rätt ställe med en avskärare så ibland kan det vara värt den extra tiden (gäller dock inte mjuka rör). Även om man kapar med bågfil krävs ju lite filande efteråt.
å var för ska du ha stödhylsor i halvhårda kopparrör?
det är endast nödvändigt i mjukglödgade
 
Staffans2000
Gör som drakhenke säger + Skippa allehanda filar när rören "gradas" av, använd en Morakniv och skär av "skägget" (fungerar lika bra på pvcrör)!

Staffan
 
drakhenke: Stödhylsor har ju diskuterats några gånger tidigare här på byggahus.se och det verkar finnas lite olika svar på vad som gäller.

Själv följer jag monteringsanvisningarna från Vatette eftersom jag använder deras kopplingar. Se andra punkten:

http://www.vatette.se/econtent/files/125/633257_8.pdf

Andra får göra som de vill...

Staffan2000: Jag har också skippat filarna för gradning.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Strulputten skrev:
drakhenke: Stödhylsor har ju diskuterats några gånger tidigare här på byggahus.se och det verkar finnas lite olika svar på vad som gäller.

Själv följer jag monteringsanvisningarna från Vatette eftersom jag använder deras kopplingar. Se andra punkten:

[länk]

Andra får göra som de vill...

Staffan2000: Jag har också skippat filarna för gradning.

hmm åkej för det , men jag lovar att det är nog bara en promille av landets samlade mokarkår som använder stödhylsor på halvhårda kopparör :D:D:D:D
 
D drakhenke skrev:
hmm åkej för det , men jag lovar att det är nog bara en promille av landets samlade mokarkår som använder stödhylsor på halvhårda kopparör :D:D:D:D
Faktiskt många som gör det numera efter att tillverkarna börjat föreskriva det
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
L lordi skrev:
Faktiskt många som gör det numera efter att tillverkarna börjat föreskriva det
Sisådär 9 år senare .. ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Sisådär 9 år senare .. ;)
Jösses, det såg jag inte. Hur dök den här tråden upp nu? :thinking::crysmile:
 
Krilleman
Måhända 9 år senare, men ett ack så aktuellt ämne!
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.