Hejsan, ska köpa mig en kvalitativ röravskärare för kopparrör, skall användas för rör 15-35 mm.
Vilken kan ni rekomendera?
 
Köp då inte den billiga som säljs på JULA för en hundring iaf, jag köpte den för ett tag sedan och den är riktigt usel, än hur försiktigt man vrider in kaptrissan så deformeras röret så att klämringen inte går att få på eller så att stödhylsan inte går att få in....

Sambons kusin som jobbar som röris använder en BAHCO rörskärare som är sååååå mycket bättre!
 
Upp till 30mm kopparrör skulle jag rekomendera det Bahco/Belzer verktyg som även Jula säljer (269:- i en anonym pappkartong). Den är mycket bra. Men även med en proffsmodell så kommer du att få problem med inre stödhlysor för klämkopplingar. Mina rörmokare genom åren har alltid för klämkopplingar använt såg eller en röravskärare+rörbrotsch för rörkapningen. Kopparrören är så mjuka att Du alltid kommer att minska innerdiametern med en röravskärare. Medföljande gradningsverktyg på röravskärare funkar inte för inre brotschning.
 
  • bahco_belzer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova det här verktyget, inköpt på biltema, köpte deras röravskärare också, skulle vilja påstå att den är identisk med bahco:s
Funkar alldeles utmärkt för mig, efter kapning gradar jag insidan ordentligt, sen knackar jag in stödhylsan försiktigt med en hammare......
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=90026
 
Sist jag bökade med rör fanns det inte en chans att komma runt med en röravskärare, men Multimastern sågade klart på nolltid. Perfekt rörkapare!
 
Rekommenderar samma verktyg som Jan-L det fungerarde och fungerar fortfarande perfekt till alla sorters kopplingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.