Enlgt bilden ser det ut som det läckt vatten under lång tid. När jag tog på det nu kändes det dock snustorrt. Schaktet är placerat i köket, och röret leder varmvatten från pannan i källaren till badrummet på våningen ovanför. Hade inte tänkt göra om badrummet den närmaste tiden.

Blunda och bygg in, eller fixa? Och i det senare fallet, hur?
 
Nu med bild ;-)
 
  • läckanderör.jpg
Fixa.
Dra ett plusprisol eller ett pex rörirör.
 
Mellan var? Hela vägen, och därmed göra om badrummet?
 
Byt rör fram till badrummet annar kommer du att ångra i hjäl dig sedan. Du behöver väl inte göra om hela badrummet. Finns det ingen koppling som du kan gå på?
 
Det kommer ut rör ur väggen vid badkaret och vid handfatet. Någon koppling under golvet finns det säkert, men då blir det nytt golv som måste dit efter det.

Är det ett alterantiv att sätta ny koppling lite ovanför den gamla, och dra nytt rör ner till källaren på lämpligt ställe?
 
Redigerat:
Man får inte bygga in några kopplingar. Skall vara synliga.
Finns inget försäkringsbolag som ersätter dig om det skulle bli en läcka i så fall.
 
I så fall får jag göra om hela badrummet med nytt godkänt tätskick och allt, vilket jag inte tänker göra.
Så ur försäkringssynpunkt är det bäst att behålla det gamla som det är.
 
ja eller ta dit en rörläggare som får pressa den är väll inget olagligt med det ? eller lödda ?
 
Varken presskoppling eller lödning är godkända för dolt montage, möjligt att de håller lite bättre än klämkopplingar.
 
Kan du inte bygga så att röret syns i köket tills du ska bygga om badrummet då kan du ju skarva hur du vill
 
Nej, jag vill inte ha avloppsstammen synlig i köket. Diskbänken skall vara i det hörnet, så det skall kaklas på "fodralet" till rören också.
 
Jag hade haft dit en rörmokare som fixade läckan och sen byggt för det med vetskapen om att man inte får göra det. Som som du framställer det finns det inte många alternativ. Jag hade åtnminstone inte byggt för det med en "aktiv" läcka.
 
Ja, läckan är inte aktiv vad jag vet. Det kan ha varit en rörmokare där och fixat läckan redan (dock ej troligt med tanke på hur det ser ut)

Eftersom det skall sitta bänkskiva med underskåp runt om hörnet, så är min nuvarande plan att inte röra rören, men göra det lätt åtkomligt att innifrån underskåpen inspektera om det börjar läcka, och då byta. Det senare verkar vara ganska lätt om man kommer åt badrummet (ovanför) och källaren. Ingenstans är rören fastsatta i passagen av köket.

Frågan är om det blir bättre eller sämre av att byta ut befintlig koppling mot ny klämkoppling?
 
bara ens tänka tanken på att bygga in såna gamla rör när man renoverar för tusentals kronor låter ju som rena vansinnet i mina öron
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.