Ska förbereda för radiatorer i sovrummen i en utbyggnad, och undrar om det finns någon "regel" hur rör-i-rör ska komma ut ur vägg, alltså placering där rören kommer ut.

Rören kommer komma ut till vänster om fönstret, men om man idag inte vet vilken sorts radiator så kanske man ska höfta till med något lämpligt avstånd från fönster och golv?

Själva radiatorn är väl i regel lika bred eller aningen bredare än fönstret?
 
Som sagt så brukar radiatorn vara lika bred som fönstret... det är bara tjockleken som man labbar lite med ... beroende på vilket effekt man vill ha ut .... och detta beroende på vilket fönster man har ... hur mycket energi det läcker ut vid fönstrena dvs ....
Jag skulle som rörmockare kolla vilken radiator jag skulle montera.... och sedan dra ut dem 40ccen bit från radiatorn ... ca 20 cm... från väggen om det är möjligt...
Om radiatorn som du ska montera är ny... är det oftast möjligt att välja om du ska sidoansluta eller ansluta underifrån...
 
Okej intressant...
Då sätter man en sån 40cc plåt reglat i väggen med gröna "pistol"-konsoller, och man sätter plåten på "höjden" så rören kommer ovanpå varann så att säga?

Till-lopp och retur överst eller underst ??
 
Tillopp överst och retur under.... =)
Nice att du snappat upp det dära med dom behändiga plåtarna och dom gröna fixturerna =) behändigt va =) !!
Se till att du hamnar under anslutningarna till raddisen ...
/B
 
Gammal tråd men jag vill göra samma sak, ansluta radiator via rör som kommer ut från vägg. Lenhovdas REX eller MR blir det.

Kommer använda rör-i-rör, men osäker på vilken fixtur/koppling det skall vara i väggen och om det ska till några brickor eller vad för koppling där rören kommer ut och ansluts till radiatorn.

Och hur håller man koll på att anslutningarna får rätt cc för radiatorkopplingen?
 
cc40 som tidigare sagt. Sedan hade jag placerat de två rören i våg (inte lod), med till-lopp längst ifrån radiatorn. Kommit ut aningen under radiatorn.

Finns färdiga plåtar som fixar cc40, men jag har nöjt mig med att borra två hål (25mm) cc40 i en brädbit. Om det är någon specialare med Lenhovdas REX/MR har jag ingen aning om
 
Krilleman
cc40 om du ska ha ett koppel på radiatorn!

Annars kan man köpa både termostatventil och returventil i vinkel och gå rakt in i väggen.

Således måste du bestämma hur du ska koppla radiatorn först!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.