Vi kommer så småningom att renovera vårt badrum. Vi har en radiator i badrummet där rören kommer ur golvet. Jag har för mig att det inte är tillåtet med andra hål i golvet än avlopp, se följande text ur BKR:

"6.4.3 Försegling mot rör och genomföringar
På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar
finnas än avlopp och golvbrunn..."

Hur gör man med detta? Det blir ett herkejobb att dra om rören.De får väl gå ut genom väggen i alla fall? Vi har i och för sig golvvärme också som kanske räcker till, men då måste man "terminera" de gamla rören ändå. Dock är det ett enrörssystem så det är inte helt lätt.
 
Jag har också gamla tjocka radiator-gjutjärnsrör som går genom badrummet upp till övre våningen. De här är inte roliga att flytta så jag kommer givetvis inte att flytta dem utan ser till att fixera dem ordentligt i väggen. De ligger i en del av badrummet som inte alls vattenbegjuts. Jag skall sätta in vattenburen golvvärme och då tänkte jag sätta en "låda" just här tillsammans med golvvärmeshunten. Och om de inte vattenbegjuts så blir det inga vattenskador och då har inga försäkringsbolag några synpunkter i framtiden. Och man bör väl lägga tätskikt på lådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.