Hej!

Har förstått att det inte får vara några rörgenomföringar i golvet förutom avlopp/brunn men hur gör jag då med de gamla rören som nu tyvärr kommer upp just ur golvet. Ska jag bygga in dom i väggen men då blir det ju rörskarvar bakom tätskiktet och då behövs ju en inspektionslucka :(. Alternativt kan man ju knske bygga en kloss runt rören och låta de gamla svetsade (?) skarvarna vara bakom tätskiktet och sedan skarva på rören på insidan av badrummet s.a.s.

Vad göra?
 
Har du möjlighet att kapa dem på ett inspekterbart ställe innan badrummet och köra rör-i-rör (pex) som du tar ut genom väggen på lämpligt ställe? Vet inte om det är rätt väg att gå men ett förslag att fundera på kanske?
 
Rören kommer ju från våningen under... Har inte rivit upp golvet ännu men gissningsvis går dom från vattenmätaren i tvättstugan under upp till övervåningen brevid avloppsstammen. Måste kolla när jag kommer hem.

Men om jag skarvar på Rör i rör nere i tvättstugan - är det inte svårt att sedan dra upp rören till övervåningen? (Trähus från -75).
 
När jag drog nya rör så hade jag turen att det fanns ett "schakt" i mitten av huset där man lätt kunde dra upp nya rör. Man måste ha lite plats att lirka in dom, men dom böjer sig relativt lätt. Diametern är väl en sådär 25-30 mm på det yttre röret. Har själv ett trähus från 1970 (elementhus). Möjligtvis får du såga upp väggen så du kommer åt att borra nedåt inne i väggen kanske?

Obs, bara ett tankeförslag för att plantera lite ideer.
 
Väldigt bra tankeförslag. Kan tänkas att rören också går upp genom trumman som stammen går i (verkar ju logiskt :)).

Jag har ju redan rivit väggarna så det ska inte vara något problem...
 
Det enda negativa med rör-i-rör är att det verkar ta längre tid för varmvattnet att ta sig fram? Vet inte om det är sant eller inte, men det känns så. :)

Fördelen är att man får ett säkrare system i händelse av läckage.
 
Ok, nu är frågan hur jag smidigast lagar de hål som är i golvet efter de gamla rören? Eller måste jag byta hela golvet (skruvlimmad 22mm golvspån) ?.
Vill helst inte riva upp hela golvet eftersom golvet på övervåningen lades innan innerväggarna sattes upp så skivorna fortsätter in under väggarna.
 
Vet inte hur petiga reglerna är men jag kan tänka mig att försäkringsbolaget skulle skylla på att golvet inte är korrekt om det är lagade hål i det? Då blir det inte en laminerad platta så att säga? Hoppas det är ok att laga det, verkar inte roligt att riva upp redan lagda skivor.
 
philmkarin skrev:
Ok, nu är frågan hur jag smidigast lagar de hål som är i golvet efter de gamla rören? Eller måste jag byta hela golvet (skruvlimmad 22mm golvspån) ?.
Vill helst inte riva upp hela golvet eftersom golvet på övervåningen lades innan innerväggarna sattes upp så skivorna fortsätter in under väggarna.
Ääh,, lite listspik eller nåt kors å tvärs som armering, sen plastik padding eller nåt,
Eller slå i ett kvastskaft och såga av....
 
Ja, de små hålen är bara att fylla med något som håller emot flytspacklet.
 
Försöker väcka den här gamla tråden till liv...

Har bestämt mig för att sätta ett fördelarskåp på våningen under och dra rör-i-rör upp till badrummet på övervåningen. Men då måste jag ju dra upp 3kv och 2 vv om jag fattat rätt?

Nästa problem kommer uppe i badrummet: Rören kommer komma upp på ena långväggen där wc och dusch kommer sitta men handfatet kommer jag sätta på motstående vägg - hur drar jag rören dit?
På ena kortsidan är det en yttervägg (kattvind egentligen) och på andra sidan sitter dörren. Ska jag dra rören över dörren eller under golvet?
 
Båda alternativen fungerar, välj det som verkar enklast i ditt fall, jag kan tänka mig att det blir inte lika många hål att borra, om du går under golvet, och kanske kortare sträcka/ mindre böjar, samt mindre risk att råka slå i en tavelspik i ledningen..

Försök få till så få, och mjuka böjar som möjligt, och fäst skyddsröret ordentligt, där möjligt är,
så går det lätt att vid behov dra ur och byta en ledning,
Utan att öppna vägg eller golv...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.