Hej,
Ett rör kommer ut från grunden där elskåpet är anslutet och går sedan tillsammans med en äldre underjordisk elledning ut från huset.
Röret krockar med dräneringsslangen som jag håller på att lägga. Då grundvattennivån är hög, så vill jag inte sänka hela dränering till nivån under röret, utan endast låta dräneringsslangen tillfälligt sänkas under röret för att sedan gå vidare på samma nivå som före röret. Lutningen totalt sätt för hela dräneriingen kommer givetvis vara minimum 1cm/2m.
Ger denna lilla böj på dräneringen under röret, något problem? eller är det OK?.
Marken är av lera. Under slangen kommer minst 5cm makadam att ligga.

Mvh
Knallen
 
Du kan inte gräva fram det andra röret en liten bit för att antingen höja eller sänka det istället?
 
Det blir ju vatten stående i så fall i den där sänkta delen av röret. Borde vara risk att röret blir igenstoppat där, alla ev. partiklar i vattnet kommer att lägga sig där.
 
Hej,
Tack för svaren,

Röret som sticker ut från huset är ett betongrör, men som sedan övergår i ett inre plaströr.
Genom att slå sönder betongröret kan dräneringsslangen komma ca 5 cm djupare. Utelämnar jag 5 cm makadam just över röret, så blir det nog tillräcklig. Plaströret kan jag också, som sagt ovan, gräva ur runt, så att jag får ytterligare ner det en bit om det behövs.

Mvh
Knallen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.