Hej

Jag skall nu närmaste dagarna dra rör till en vattenmantlad insats. Men jag hittar ingen information om vad för rör som är lämpliga. Man har ju en laddomat för att få upp tempen i kaminen innan man börjar plocka ut värme. Men stannar tempen på laddomatens inställningar (typ 70) tills hela tanken är 70 eller orkar en kamin med 10kW till vatten dra upp tempen ytterligare? Jag har 750l tank så jag kommer ju att kunna maxa tempen i systemet efter några timmars eldande (typ 4h om jag räknat rätt) vilket gör att jag tänker att man behöver dimensionera systemet för 100 grader?

Andra frågan är hur ni har löst det med anslutning till insatsen, jag hade ursprungligen tänkt mig unionskopplingar men jag fick lite kalla fötter när jag insåg att dess gummipackning kommer utsättas för höga temperaturer då och då, de har ju inte har obegänsad livslängd och det är ju inte precis enkelt att komma åt att byta dessa när insatsen är på plats... Vad tycker ni är lämpligast sätt att koppla ihop kaminens gängor till ett rörsystem?

Tredje frågan, rör som kan komma upp i 100 grader, behöver man tänka på något speciellt när man lägger dem i golv t.ex. isoleringen, eller får så varma rör inte monteras dolt?

Hoppas på snabba kloka svar... :)

/Henrik
 
Krilleman
Kör på koppar eller stål, ett säkert kort som tål tempreraturerna vid vedeldning!

PEX är smidigt men tål bara 70º kontinuerligt (90º momentant). Är hela tanken varm och du eldar mera så kan du enkelhet komma över kokpunkten!
 
Det är inga gummipackningar i unionkopplingarna. Däremot är det det i kopplingarna till laddomaten.
Kaminen kommer inte att orka upp över termostatens temperatur i laddomaten om rören är hyfsat grova och det finns kallt vatten i tanken. Så tanken kommer att fyllas med 70gradit vatten från toppen. När hela tanken ör 70grader kommer den att värmas ytterligare. Har man ingen nödkylning så kommer man upp en bit över 100grader innan det börjar koka. Det är ingen temperatur som medför brandfara oavsett förläggning. Men plastmaterial är inte godkända för de temperaturerna.
 
Tack för svar. Nej det låter ju inte som att plast är lämpligt då, speciellt inte som någon påtalade för mig att man pga trycket kan komma över 100 innan det kokar (finns det sätt att räkna ut när det kokar, har 1.6 i systemet?).

De unionskopplingarna som jag hade fått fatt på hade gummipackningar, men nu hittade jag att jag hade några unionkopplingar i mässing utan packing (i fel dimension så klart). De borde ju vara lämpliga vid kaminen.

Men ni tror alltså inte det är ett problem att ha 100 gradiga rör inbyggt? Jag tolkade det som att torrt trä kan antändas vid 70 grader och det borde ju bli ganska torrt och fint inuti ett golv? Kanske är det så att isolering på röret räcker. Jag hittade en beräkningsguide på Paroc och den visade på att yttemperaturen på isoleringen hamnade under 40 grader när röret är 100grader. Men jag tänker att det borde bli varmare och varmare och efter ett tag närma sig 70 grader. Var kan man hitta information om regler för varma rör i väggar och golv?

/Henrik
 
M
Trä har normalt en antändningstemperatur på 300C ungefär. Men det kan väl inte vara fel att isolera just hetvattenrören ändå?

Det är inte så att du tänker på regeln om att intilliggande träkonstruktion till eldstaden aldrig får kunna uppnå en yttemperatur på över 80C?
 
Jo precis, och som jag fattat det så kan trä som är riktigt torrt antända vid mycket lägre temp än 300.
 
H Hightower skrev:
Jo precis, och som jag fattat det så kan trä som är riktigt torrt antända vid mycket lägre temp än 300.
Nja
 
Trä blir riktigt torrt långt innan 300grader. Så det bör inte påverka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.