Hej

Har just renoverat toaletten och satte nytt rör och stoppventil till toalettstolen. Dock så får jag den inte tät. Se bilderna. Det kommer en droppe ungefär varannan minut.

Det följde inte med någon instruktion till stoppventilen så jag installerade enligt skissen nedan och har dragit åt muttern så hårt jag kan. Kan någon hjälpa och berätta vad jag har gjort fel?
Skiss av rör med mutter och packning i en stoppventil för toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vattenläckage vid stoppventilen där kopparröret ansluter till toalettstolen, droppbildning synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad stoppventil och kopparledning på toalett med läckageproblematik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stefan Olofsson skrev:
Hej

Har just renoverat toaletten och satte nytt rör och stoppventil till toalettstolen. Dock så får jag den inte tät. Se bilderna. Det kommer en droppe ungefär varannan minut.

Det följde inte med någon instruktion till stoppventilen så jag installerade enligt skissen nedan och har dragit åt muttern så hårt jag kan. Kan någon hjälpa och berätta vad jag har gjort fel?
[bild]
Ser spontant ut som att röret är knäckt/missformat där det går in i muttern. Röret ser även knäckt på fler ställen, ser lite väl krokigt draget.
 

Bästa svaret

A
Det där ser ut att vara ett mjukt kopparrör och då ska du ha en stödhylsa för kopparrör.
 
  • Gilla
VeronicaGullbrandson
  • Laddar…
A
Ser ut som om röret sitter lite snett i kopplingen, kan packningen ha hamnat lite snett kanske? Så att den inte får rätta trycket över hela ytan..
 
Tack för svaren

Ja, röret är knäckt vid några ställen och krokigt draget. Första gången jag försöker mig på något sånt här. Finns det något bra trick för att få jämna böjar på ett mjukt kopparrör?
Nedan hur röret är draget på vägen till toastolen.
Mjukt kopparrör med ojämna böjar och utan stödhylsor installerat längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mjukt kopparrör och jag har inte använt stödhylsa. Gissar att jag får lossa röret, såga bort eventuell skadad bit och stoppa i en hylsa?

Har inte heller använt hylsor vid någon av dessa tre kopplingar med de är täta. Är dessa "tickande bomber" och behöver göras om de också?
Kopparrör anslutet till en vattenventil med synliga böjar och anslutningar utan stödhylsa nära en toastol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Nja alla rördragningar är tickande bomber..
Men så länge de är täta så är de täta.
Men det skadar aldrig att hålla koll.

Öppna och kolla så att packningen inte sitter lite snett bara.. Det behövs inte mycket..
 
  • Gilla
Isarheml
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nja alla rördragningar är tickande bomber..
Men så länge de är täta så är de täta.
Men det skadar aldrig att hålla koll.

Öppna och kolla så att packningen inte sitter lite snett bara.. Det behövs inte mycket..
Ska du fuska o köra utan stöd i mjuka rör så dra bara åt precis så de tätar är mitt tips.

Nej man kan inte likställa en korrekt fogning med dina utan stöd i dem mjuka rören.

Ditt badrum kommer inte explodera men dem kommer läcka till slut.
 
  • Gilla
VeronicaGullbrandson
  • Laddar…
A
Mina kopplingar?
Har haft proffs som dragit rör... Och ändå så läcker det.. Inte förens efter 3 gånger så är det tät.. Poängen, jo alla kopplingar kan läcka och alla kan göra fel.

Men exploderar gör de ej, men spruta vatten kan det göra..
 
T
Som sagt du behöver stödhylsa och kopplingen som läcker har du dragit år för hårt, därför det läcker!
 
  • Gilla
VeronicaGullbrandson
  • Laddar…
A
Är det en halvkoppling eller vad är det för packning du har på bilden?
Ventilen har väl slätända.
 
Redigerat:
T tank77 skrev:
Som sagt du behöver stödhylsa och kopplingen som läcker har du dragit år för hårt, därför det läcker!
Tack.
Handyman 1 skrev:
Är det en halvkoppling eller vad är det för packning du har på bilden?
Ventilen har väl slätända.
Hittade en sprängskiss på stoppventilen (ritade in hur jag satte röret). Dvs packningen satte jag utanpå röret och stack in det så långt det gick. Och en bild på paketet den kom i.
Sprängskiss av en stoppventil med markerad packning och inritade rör. Stoppventil i förpackning från IDO med produktnumret och modellbeteckningen synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sprängskiss av stoppventil med markerad packning och rörinstallation.
Tänkte dela med mig av slutresultatet.
Tog föregående försök som läropeng och bytte allt jag gjorde tidigare. Den här gången använde jag stödhylsor och lånade vettigare verktyg att jobba med.

Tack alla som kom med råd och synpunkter. :)
 
  • Välinstallerade koppar- och flexrör med stödhylsor och anslutningsmuffar fästa vid vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med nyinstallerade rörtillbehör nära en toalettstol och kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med nyinstallerade rör och stödhylsor nära handfatet mot en gråmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S Stefan Olofsson skrev:
Tänkte dela med mig av slutresultatet.
Tog föregående försök som läropeng och bytte allt jag gjorde tidigare. Den här gången använde jag stödhylsor och lånade vettigare verktyg att jobba med.

Tack alla som kom med råd och synpunkter. :)
Men va fint det blev, bra jobbat
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Snyggt! Bra gjort
 
Det ska även poängteras att halvkopplingar med gummitätning inte ska dras så hårt till skillnad mot en koppling med metallkonor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.