Är det ok att dra rören till luft-vatten pumpen på i en högre nivå än pump och tank? Tänker på eventuell luft såklart.... Det är inget köldmedie utan man ska på den modellen jag kikar på kunna koppla vattnet direkt till utedelen.
 
  • Schematisk bild av hus med rörledningar till en luft-vatten pump och en ackumulatortank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det funkar. Sätt ett par ventiler längst upp så du kan släppa ut luften.
 
Ah ok, en inspektionslucka och nån specialventil då antar jag som inte tar alltför stor plats?

Är längden på rören något att bry sig om? om vi snackar 5 eller 10meter tex (inomhus)
 
Inget special. En enkel kulventil på ett avstick räcker.
 
Ok, men du menar att ja sätter tex en T koppling på toppen, en kulventil som pekar uppåt och på med en avluftningspryl?
 
Det behövs ingen avluftningspryl, bara en ventil man kan öppna vid behov.. Risken med en avluftare är att det droppar vatten där och det kanske inte är så bra?
 
ok tackar!
 
Krilleman
Går det verkligen inte att dra rören på annat sätt så man undviker luftningen inomhus?
 
Njä inte om man ska placera den där jag hellst vill ha den... rören måste passera en dörröppning nämligen och under är inget alternativ då huset står på platta här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.