Hej!

Började riva upp garderoben i hallen för att få en öppnare planlösning.. Som tur är hann vi stanna tigersågen i tid. Där gick helt plötsligt två stora rör från pannan i källaren till expansionskärlet på vinden..

Några tips på hur man gör nu? Rören sitter mitt i väggen/garderoben där vi skulle ha en bred passage...
Vad kostar ett nytt? För man kan väl sätta det i källaren och plocka bort det gamla?
 
Krilleman
Beror stoleken på ditt sytem, alltså hur många liter vatten du har. 10% av volymen ska du ha i ett slutet kärl i källaren...
 
Ska ner och kika på pannan. Återkommer.
Måste man inte ha ex-kärlet på vinden?
 
Vart tog mitt svar vägen? Skrev iallfall att beredarevolymen var 105 och trycket 0.9
 
Krilleman
Men det är inte beredaren (varmvattnet) eller trycket som är det intressanta här, utan hur mycket vatten din panna rymmer, alltså hur mycket vatten som är "värmevatten" till elementen!!

Nej man måste inte ha kärlet på vinden, men det är att rekomendra vid vedeldning då du får väldigt stora temperatur-svägningar i systemet!
 
Okej. Vi kör enbart på el från pannan.
Hur får jag reda på hur mycket vatten pannan rymmer? Hittade ingen annan info som jag skrev i mitt tidigare inlägg som försvann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.