Hej.
Vi är på gång med att byta tätskikt i badrummet då det är hål i det befintliga. Som en tillfällig lösning när vi flyttade in i vår villa satte vi in en duschkabin, men nu skall den bort.
Hur skall jag hantera tappvattnet som fördelas på våningen när de kommer upp på detta viset ur betonggolvet?
De är för nära golvbrunnen. För nära vägg och för nära varandra...

Är det ok att blunda och köra?
Våtrumsmatta på golv och väggar är planen...
Mvh Lars Skogshus
Flera vattenrör sticker upp ur ett betonggolv nära en golvbrunn och vägg i ett renoveringsprojekt för badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har du ägande rätt så är det bara köra, men du bör vara beredd på att försäkringsbolaget kan ha invändningar om skada sker. Samt vid eventuell försäljning lär det ha en viss påverkan på priset.

Är det bostadsrätt så kanske det vore bra att kolla stadgarna.

Mer oavsett så skulle jag försöka göra detta så fackmässigt du kan. Byt golvbrunn framför allt.
 
Jag antar att jag då måste på och bila i golvet?
Om jag måste det kan jag lika gärna försöka bila ut rören så de kommer in i väggen...

Då kommer nästa problem . Skarvarna får inte vara i väggen dolda?
Finns det över huvud taget något sätt att göra rätt? Tanken är att en duschhörna skall vara där duschkabinen står nu...
 
M
Japp - dra nya pex-rör och bila ut för dem, dvs göra om och göra rätt. Inte alltid kul men ibland enda lösningen för att göra det helt rätt.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
En variant är tydligen att gjuta en klack kring rören, vilket gör att de inte längre ligger i golvet utan strax ovanför. Detta skulle då vara godkänt. Åtminstone hade min hantverkare det som förslag för våra rör som är lagda på samma sätt.
 
Rören kommer från källaren ca 20 m bort och ligger ingjutna. Omdragning därifrån är uteslutet
 
Klack är bättre. Dock inte godkänt enligt branschorganisationerna.
 
M
Tror du får ta och snacka lite med ditt försäkringsbolag då och se vad dem säger. Alternativet kanske får vara att du bockar rören in mot rummet, flyttar golvbrunnen och sedan flyttar innerväggen in mot rummet.

Tyvärr kommer vi nog inte kunna ge några råd som inte suger.

Det som Fredrik nämner är inte ett "godkänt" sätt att lösa det på, men däremot kan man få OK från sitt försäkringsbolag att ha det så. Men det är fortfarande en avvikelse från säkert vatten.
 
M
lars@skogshus.se skrev:
Rören kommer från källaren ca 20 m bort och ligger ingjutna. Omdragning därifrån är uteslutet
Jag tror tyvärr att alla lösningar som gör rummet godkänt kommer att suga ordentligt.
 
  • Gilla
Vesslan666
  • Laddar…
Går inte att dra helt nya rör och göra en fördelare någonstans ? Och låta de gamla vara kvar ingjuta och urkopplade? En bra rörmokare borde kunna lösa det på ett snyggt sätt.
 
Jaha. Då var det så illa som jag misstänkte... får prata med en golvläggare och se om hen vågar göra ett godkänt tätskikt av det här...
 
M
Problemet är att det spelar ingen roll vad din golvläggare vill eller inte vill kalla godkänt. Det är försäkringsbolagets åsikt som spelar roll.

Han har dessutom bara 10 år ansvar, efter det står du ensam.

Var en tråd nyligen här om ett par som fick golvbrunnen/avloppet monterat fel. Firman fanns inte längre så dem stod helt utan ersättning för vattenskada om ombyggnation av hela badrummet.

Vet inte om det var exakt så det blev tillslut då det fanns en chans att åtgärda underifrån, men den ger ändå en fingervisning om hur illa det kan gå när man själv inte kan reglerna bättre än hantverkaren.
 
Så strikt är inte säker vatten. Man får göra avvikelser från reglerna om rör ur golvet om det är orimligt att ändra på det.

Jag hade gjutit en klack och försökt bygga in det på något snyggt sätt. Och kolla med fördäkringsbolaget.
 
  • Gilla
lars@skogshus.se
  • Laddar…
M
pelpet skrev:
Så strikt är inte säker vatten. Man får göra avvikelser från reglerna om rör ur golvet om det är orimligt att ändra på det.

Jag hade gjutit en klack och försökt bygga in det på något snyggt sätt. Och kolla med fördäkringsbolaget.
Säker vatten är väl helt solklar gällande genomföringar i golv?

I övrigt är det ju det vi skrivit tidigare, en klack är en bra lösning men det är en avvikelse och man måste kolla med sitt försäkringsbolag vad det kommer innebära.
 
Du kan inte flytta brunnen och försöka göra en skiljevägg åtminstone? Att ha rören komma upp ur golv är aldrig bra, men vid duschplatsen är kanske onödig stor risk, även vid klack..

Tror inte du hittar någon mattläggare som vill lämna garanti på rören. Iaf ingen seriös.

Men ring till säker vatten och ditt försäkringsbolag och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.