Jag har tänkt att värma den ännu ej byggda poolen med (mark)värmepumpen, en Nibe 1135-12kW. Hur är det tänkt att pumpen ska anslutas till poohuset med tillhörande reningsverk osv? Logiskt sett borde jag dra fram isolerade rör (2 st)mellan VP:en och poolhuset. Kan någon förklara det, vore det hyggligt.
 
kan du inte placera pump o filter intill din NIBE panna istället? Då slipper du ju bygga ett poolhus
 
Tänk på att pumpar skall placeras så nära skimmern (utloppet i poolen) som möjligt, eftersom pumpen är dålig på att suga vatten men duktig på att trycka det. Hellre kort slang till nära beläget pumphus (i mitt fall garaget) och sedan längre slang vidare till värmeväxlaren vid bergvärmepumpen. I min installation är det ca 5 meter mellan pool och garage och 15 meter mellan garage och VVX (också Nibe 1135). Tänk också på att använda backventil om pumpen placeras ovanför vattenytan i poolen, så behöver pumpen inte suga luft och bygga upp undertryck i slangen vid varje start. Använd 50mm armerad silikonslang (ca 42mm invändig diameter) så får du bra vattenflöde i systemet.
 
Pumpen sitter ju i ett slutet system......
Dom poolpumpar som finns är dimensionerade för sitta typ i pannrummet. Har man filter växlare, pump osv där så blir allt så mycket enklare både vi installation och vinterstängning.
Har man varmgarage och VP/Solvärme enbart för Poolen så skall man naturligtvis hellre sätta paketet i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.