Hej,

Efter diverse rivning av slitna platsbyggda garderober i källaren har jag blottat några gamla rör med okänd funktion. Den ena av dem har kapats av någon tidigare ägare, medans ett har lämnats helt?!

Av estetiska själ skulle jag vilja ta bort dem helt, men orolig det hela fortfarande fyller en funktion. Problemet är att rören försvinner uppåt in i putsad vägg och nedre ändan försvinner in genom en vägg för att sedan försvinna ner i plattan.
Kan tilläggas att röret är kallt, aldrig varit varmt. Dock tycker jag inte att det låter ”ihåligt” men är svårt att avgöra.
Det är inte heller inkommande värme då huset har inkommande och utgående fjärrvärme i annat rum.
Även om det inte är i direkt bruk är ju risken att en större mängd vatten är i systemet och att detta rinner ut om jag gör hål.

Någon som varit med om liknande eller har en kvalificerad gissning?

Rör från tak
Äldre avkapade rör som sträcker sig uppåt genom en vitputsad vägg och ner i golvet i ett renoveringsobjekts källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

in genom vägg
Kapat oidentifierat rör som sträcker sig från en putsad vägg in i betonggolv i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ner i golv
Gammalt böjt rör som sträcker sig från taket ner genom en betongvägg och in i golvet i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla om du har ett gammalt, öppet expansionskärl på vinden. I så fall går nog rören dit. Är de urkopplade i pannrummet så går det bra att ta bort rören. Det är vanligt att man ersätter öppna expansionskärl med slutna vid byte från panna till exempelvis fjärrvärme eller bergvärme, men låter de gamla rören sitta kvar.
 
@PNO,

tack, det skulle kunna vara röret till expansionskärlet, dock är det bort bortkopplat och ligger bara löst kvar och dammar.

Funderar på att borra upp ett litet hål och se vad som händer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.