Hej
Detta rör läcker som sitter bakom ovanför min elpanna. En gissning är att det är stället där överflödigt vatten i systemet kan gå ut? Vid pilens spets droppar det ut vatten.

läcka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Skall man åtgärda den läckan, eller är det naturligt?
2. Vad är tryckknappen till för i anslutningen där det läcker?
3. Det blå vredet till höger i bild. Är det för att fylla på vatten i mitt vattenburna uppvärmningssystem?

Tacksam för information

/Johan
 
Krilleman
1, nej det ska inte läcka där. Övertrycket ska rinna ut i det rödmarkerade röret.
2, tryckknappen är den delen som fjädern ligger emot så övertrycket kan läcka ut.
3, Nej, det är avstägningen till ditt varmvatten.

Gängan på den gula pilen, hur stor är den i diameter? Den borde vara 21mm eller 27mm i diameter... (Alltså gängan på säkerhetsventilen in i mässings-böjen, inte ytterdiametern på själva muffdelen av böjen)

läcka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gängan verkar vara 21mm. Skall man ringa in en rörmokare nu då som kommer och kollar varför det läcker? Tusen tack för ett snabbt svar :)
 
Det är bara att byta säkerhetsventilen, den du har där är en riktigt gammal typ inget att spara på.
 
Krilleman
OK, tack för alla svaren. Tummen upp till Er
 
Om jag tar bort befintlig klämringskoppling, är det då vattentryck där? Så att jag måste stänga av vattnet först?
 
Nej, inte vid den rödmarkerade delen på krillemans bild, det är utloppet från ventilen till avlopp etc så den kan du lossa utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.