Hej
Jag anar att det finns en anledning till att man sätter rör en bit ut från väggen, men jag tänkte ändå fråga. Kan det hända något om röret (fjärrvärme) ligger "kloss on" mot OSB plattan som på bilden? Rörmokaren lyssnade visst inte riktigt på mig och jag glömde helt att kolla efter att han var klar då det stod en platta just där, så nu är det som det är :( Det jag kan göra är ju att såga ur plattan, men vore glad om jag slapp krångla loss den igen... eftersom jag, dumt nog, baxade den på plats innan jag frågat er. Så, hur skulle ni ha gjort? Jag ska alltså inte fortsätta att sätta ytterligare en platta till höger.
Fjärrvärmekopparledningar monterade nära en OSB-skiva på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns väl egentligen tre skäl till att ha rören en bit ut från väggen: 1. Estetiskt, 2. Lättare att städa/rengöra runt rören, 3. Om det är kallvattenrör kan det bildas kondens på dem som kan fukta väggen bakom.

Om inget av dessa har betydelse i det här fallet så är det OK. Möjligen kan det bli knäppningar när rören expanderar av temperaturväxlingar, men om du kan leva med den risken så kör.
 
Tack :) Rören kommer att vara i en garderob så det är lugnt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.