Skulle hänga upp en lampa när jag stötte på patrull då det inte fanns någon krok utan ett…..rör? Bostadsrätt i ett sekelskifteshus från 1911.
Kan det vara en gammal vatten/gasledning som man försökt dölja med en takrosett?

Tacksam för hjälp med att identifiera, samt råd vad man kan göra samt inte bör göra.
 
  • Eldstads tak med kablarna utsatta, tejpade och oanslutna från en ljusarmatur. Farlig, bör åtgärdas av en elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett målat sprinklerhuvud mot en strukturerad vit takyta med cirkulära mönster runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad lampa och kablar hänger från takrosett, brandrisk, farligt, renoveringsbehov, bostadsunderhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En korroderad rörände sticker ut från en vit takros med cirkelmönster, bredvid en kabelklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad och osäker taklampaanslutning med bar elledning och brännskador, vilket indikerar en brandrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
Mycket intressant, det där har jag aldrig sett. Ser ganska grovt ut det som sticker ut? Rör det sig om du vrider yttersta delen med och motsols och håller röret?

Hur kom utanpåliggande kabeln dit?

Kanske är ett rör ändå som någon pluggat, verkar det tejpat?
 
Tommty
Finns nog inte så mycket mer än att undersöka vad det är. Att det skulle vara elrör känns mindre troligt med tanke på pluggningen, inte ens folk med tummen mitt i handen gängar på en ändhylsa på ett gammalt metallrör.

Gas känns mindre troligt då detta är inte normen att dra på sådan öppet vis.

Skulle gissa på vattenrör av något slag. Kanske till gammalt explansionskärl eller liknande.

Kör tigensågen, återkom med resultat. Friskt kapat hälften brunnet! 😈
 
Aldrig hört talas om gasljus inomhus. Lyssna med föreningen som borde ha koll. Det ser ut som ett väl pluggat rör för gas eller vatten. Men kan också vara rester av en gammal takarmatur. Dina grannar borde ha/haft motsvarande.

Se där: "Gasbelysning kritiserades för att vara osäker och få personer satsade på gas som ljuskälla i sina privata hem. Till slut blev dock gaslampor särskilt populärt hos välbärgade familjer i städerna. Gaslampor blev en statussymbol och helst skulle det finnas en i varje rum i hemmet."
Intressant. Återkom när du vet mer.

Jag skulle behålla och definitivt inte kapa om gasen fortfarande är ansluten i huset.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.