Jag har inkommande vatten i köket och matningen till badrummet sker under huset via rör-i-rör som jag fick gratis av min bror. Nu ska jag ha ut slangarna i badrumsväggen och behöver köpa tillbehör för vägggenomföring. Är det viktigt att det är samma märke eller är det någon slags standard så man kan köpa vilket märke som helst? Jag antar att jag behöver någon slags 90-gradersfixtur och väggenomföring.

Hur som helst. Innerröret är vitt och slangen är blå. Vilket fabrikat är det? Jag är åtta mil från stugan och det hade varit fint att kunna beställa/köpa sakerna i veckan så jag har dem tillgängliga till helgen.

/John
 
Äh, så dum jag är... glömde att man kan bildgoogla. Det är Uponor-rör.

/John
 
Äh, så dum jag är... glömde att man kan bildgoogla. Det är Uponor-rör.

/John
 
Du använder väggbrickor för att göra övergången till syunlig dragning. Blandarfäste om det är en dusch du ska montera. Tänk på att om du ska montera en blandare sedan och rören kommer ut med cc-160 mm så brukar blandarfästen ha skruvhålen ungefär cc-120 mm så se till att du har något att skruva i där (kottling eller motsvarande)
 
Attans, det visade sig att det är slang från LK och att den ena slangen är 15 men den andra är 22 mm. 22mm är antagligen för matning mellan fördelningsstationer och det finns inga fixturer eller "boxar" för att vinkla ut den slangen ur väggen. Får antagligen byta till 15 mm-slang i det röret eller finns det sätt att vinkla ut slangen genom väggen på ett någorlunda acceptabelt sätt?

Det rör sig antagligen om LK's föregående generation av slang, den de har nu har nämligen grått skyddsrör. Jag har blått ytterhölje på min.

/John
 
Uponor hade blått skyddsrör tidigare. Nu är det vitt med en blå och röd rand.
 
Vad menar du med att vinkla ut från väggen? Det finns bockfixturer för annat än 15 mm rör, tex har uponor för 25mm (egentligen skyddsröret). Går även att göra egna fixturer om man klurar lite
 
Johan G: Det är LK, står så på innerröret.

Myrstack: Skyddsröret är cirka 25 mm men det är bara ett tunt plaströr. Däremot är det inte möjligt att bocka 22 mm tämligen hård (inner)slang i en sådan fixtur.

Tror jag köper 10 meter ny slang i lämpligt format, kostar cirka 200 kr bara. Då kan jag använda vanliga fixturer utan att behöva klura själv. Känns lite dumt att göra speciallösningar när inkommande vatten.

/John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.