Går i planer på badrumsrenovering och har då halkat in på rör-i-rör detaljer.

När man drar RiR till en blandare så går man ut genom väggen med en bockfixtur (eller enbart vinkelrätt med skyddsröret) men vad jag kan se överallt så tätar man inte mot själva medieröret utan enbart mot skyddsröret.

Det verkar ju logiskt att medieröret därmed blir rörligt och kan kopplas mot blandarfäste osv i lugn och ro utan att man skadar tätningen mot tätskiktet.

MEN det jag undrar över då är; oroar man sig inte alls att det tränger in vatten från duschen mellan skyddsrör och medierör?

Skyddsrör ska i den bästa av världar vara tätt och leda vatten till fördelarboxen och därifrån ut så man se om det läcker. Men detta gäller ju egentligen om det läcker från trycksatt rör och skyddsröret verkligen är helt!

Om det bara droppar in lite vatten varje dusch i skyddsröret, blir det inte stående i skyddsröret och kan orsaka lukt osv? Om skyddsröret får en skada pga en dumt placerad skruv eller så men att medieröret klarar sig... Hur vet man då att inte detta långsamma inflöde av vatten rinner ut i väggen och aldrig kommer till fördelarboxen?

Känns som att RiR skyddar mot brustna medierör men kanske inte mot läckage bakvägen från icke-trycksatta källor? Jag skulle helst vilja se en tätning både mellan tätskikt och skyddsrör samt mellan skyddsrör och medierör (där den senare inte är tålig mot vattentryck utan mer spoltätning bara)

För att då inte prata om väggfixturer när det är fixturen man egentligen tätar mot, inte skyddsröret ens.
 
visst kan det hända saker men samtidigt kan det trilla ner flygplan från himlen också.........jag tycker det mesta med säkert vatten är lite överdrivet ibland men regler skapar nya regler men det innebär sällan att det blir 100% skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.