Hade rörisen här nyss och när han var klar så märkte jag att jag inte kunde få ut skyddsröret längre än vad ni ser på bilden.
Den ena går alltså jäms men plyfan och det andra sticker ut 25mm.

De undre rören ligger med centrum 200mm över golv.
Vattnet som ska gå i dessa är till radiator/handdukstork.

Detta sitter bakom toaletten och det är c:a 2,5 meter till duschen.
Det är även en dörr emellan dusch och detta så jag anser det mindre troligt att något vatten skulle kunna leta sej hit.

Det finns ingen möjlighet att dra upp skyddsröret längre då det är förankrat i väggen på våningen under och sedan inbyggt.
Ska jag be rörisen dra ut rören 10cm från golv istället så jag får ut skyddsröret, eller ska jag låta det vara som det är och låta manschetten täta mot röret?

Jag kan passa på och nämna också att rören trängs med avloppsavluftning och ventilationsrör innanför plywooden, så det finns inte mycket plats över.

rir.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skyddsröret måste väl gå igenom även gipsskivan?
 
skyddsröret ska gå en bit utanför kaklet, sen kapas det nästan jämns med kaklet
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T
Enk Projektet skrev:
Skyddsröret måste väl gå igenom även gipsskivan?
Japp, gör om, gör rätt!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Precis, men som jag sa så är röret förankrat i väggen på våningen under.

Röret går alltså från källaren till övervåningen och är förankrat i väggen på undervåningen.
Efter det så har jag byggt en låda runt avloppsstam och vattenrör och sedan byggt färdigt toaletten på bottenvåningen.
Toan på bottenvåningen blev klar för en vecka sedan, så jag har slagit det ur hågen att riva upp den igen.

Nu har han ju kapat fel och jag vill försöka komma fram till vad det bästa jag kan göra av situtionen. :(

Det enda jag kan komma på är:
1: Låta det vara som det är.
2: Försöka få ut de två högra rören under de vänstra.
 
Om du kan lossa plyfan kan du kanske skarva skyddsröret bakom skivan och få fram skyddsröret så långt det behöver vara, Det finns ju godkända skarvhylsor för skyddsröret som kan sättas dolt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Okej, då ska jag se till att han får komma hit med en skarvhylsa imorgon. :)
 
Okidoki.

Tack för hjälpen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.