Min röris sa att han brukar dra ut rören till tappställena ca 80 mm ner i bottenbjälklaget, alltså att man borrar sig fram genom detsamma. Detta istället för att bara göra utjack på ovansidan av varje bjälke.

Är detta en vanlig strategi eller är det bara krångligt? Jag antar att han vill skydda vattenrören mot perforering ovanifrån(spikning o dl)

 
Ja, jättebra :)
BÅDE som skydd samt att inte förstöra bärigheten i bjälkarna!

Börjar han jacka i bjälkarna så kasta ut honom fort...
 
...Börjar han jacka i bjälkarna så kasta ut honom fort...
Kunde inte ha sagt det bättre.
Ett tips är att borra där ett lager isolering möter ett annat, tex på 110 från ovankant i ett 220mm bjälklag med 2 lager 120mm-mattor. Då blir det väldigt lätt att lägga dit isoleringen.
 
Ja , det var faktiskt så jag har förberett det hela. Jag låter en 120-matta ligga i de bjälklagsfack som blir aktuella, så kan jag fullisolera när rören är på plats.

Det verkar som det var ett bra sätt att använda sig av.
 
Och så här fint blir det när man gör så....

pict539.jpg
 
Om man sedan planerar att dra ventilation, VVS, centraldammsugare i största möjliga mån LÄNGS MED bjälklaget så är det ännu bättre ;)

vvs.jpg
 
Bob_the_builder
Ni som borrar en del i trånga bjälklag - typ cc 300 - vad använder ni för verktyg? Jag köpte någon smäckvinkel till borrmaskinen på Biltema och har bytt den minst 4 gånger. Dock hittar jag f-n ingen annan på marknaden! Det måste ju finnas någon som åtminstone är halvgedigen. Eftersom jag inte jobbar med hantverkare så har jag ingen sådan att fråga heller... Tips?
 
Jag hittade en på Jula (tror jag) även CO säljer den, en sak i plast med en "kula" som man kan vrida på så ändras vinkeln.

Har hittils bara använt den med skruvdragare. Funkar hittils.

Den var inte jättebillig.

 
  • Gilla
Putte.E
  • Laddar…
Bob_the_builder
Min Biltema-pryl i orange plast säljs även av Jula. Den håller inte för mer än 10-15 hål med träborr dim 25-30mm... Hittar ingen på COs web...
 
Hålsåg? Bygger inte lika mycket och borde få plats eller?

Peter
 
Har inte haft c/c 30, dock har det varit trångt ändå ibland!


* Som ovanstående säger, hålsågar är ett måste vid stoora hål och de skall vara skarpa annars är det meningslöst...
* Jag använder ibland min Festo skruvdragare med det utmärkta tillbehöret vinkelchuck:
http://www.leifarvidsson.se/Katalogsidor_2005_pdf/53.pdf
* Eftersom ovanstående kostar en slant kan du ju prova att såga med en sticksåg typ Bosch 85:an, den bygger inte mycket på höjden! Handtaget går dessutom att rycka loss ;)
http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/A/308869_X_2004-07-01_164208.jpg
 
Bob_the_builder skrev:
Ni som borrar en del i trånga bjälklag - typ cc 300 - vad använder ni för verktyg? Jag köpte någon smäckvinkel till borrmaskinen på Biltema och har bytt den minst 4 gånger. Dock hittar jag f-n ingen annan på marknaden! Det måste ju finnas någon som åtminstone är halvgedigen. Eftersom jag inte jobbar med hantverkare så har jag ingen sådan att fråga heller... Tips?

Jag borrar hålen INNAN det är CC30 och verktygen inte får plats..... :)
 
Bob_the_builder
Jojo, det är ju lätt att vara dryg när man bara håller på under tak... ;)
När man lägger 155 kvadrat bjälklag under bar himmel så står man f-n inte och funderar på var vattenledningen ska dras och förborrar innan man monterar bjälkarna... Ingen som har något tips? Hålsåg i all ära, men den ska ju också ner mellan bjälkarna.
 
Bob_the_builder skrev:
Jojo, det är ju lätt att vara dryg när man bara håller på under tak... ;)
När man lägger 155 kvadrat bjälklag under bar himmel så står man f-n inte och funderar på var vattenledningen ska dras och förborrar innan man monterar bjälkarna... Ingen som har något tips? Hålsåg i all ära, men den ska ju också ner mellan bjälkarna.
Ok, man kan ju tänka ut var hålen skall vara innan man går ut men..... ;)

Det finns väl vinklar till borrmaskiner, fast ska dom hålla är det väl lite dyrare antar jag. Vad tror du om tryckluftsprylar då? Finns ju alla möjliga verktyg att köpa på jula och på någon borde man väl kunna få fast en hålsåg?
 
Min snickare körde med sin Bosch blå sticksåg för utsågning av avloppsrör i cc 300 bjälklag. Han var inte monsterlycklig precis... Fundera sedan på hur du knökar in ett 1500 mm långt avloppsrör tvärs ett färdigt cc 300 bjälklag i efterhand... ::) ::) ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.