Hej allihopa,
Vi har köpt ett hus och börjat med renoveringen av badrummet. Badrummet är kvadratiskt med värmeelement men på ena sidan av badrummet så finns det i mitten av väggen en "utstickande" parti på ca 50cm brett och 20cm djupt. Vi misstänkte att det fanns ventilation bakom den utstickande delen men vi hittade även dessa rör när vi väl tog bort kaklet och gipsskivan (bifogar bild). Är det någon som vet vad dessa är?
Tack på förhand!
 
  • Gamla, rostiga kopparledningar och elektriska rör, möjligen i ett renoveringsområde med spill och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör till radiatorer och ev. Golvvärme, är de varma?
 
  • Gilla
Lasse808 och 1 till
  • Laddar…
Gissningsvis fördelare av varm- och kall-vatten alternativ fördelare för radiatorvatten. Skulle gissa på det förstnämnda eftersom det är olika antal rör till de två fördelarna. De grova ledningarna matar de mindre ledningarna.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vrid på varmvatten en stund och känn om något blir varmt.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rör till radiatorer och ev. Golvvärme, är de varma?
Hej Jonatan!

Tack för snabbt svar!

Radiatorerna är varma, men jag ska vara ärlig och säga att jag inte känner till om det eventuellt finns golvvärme. Inget som framkom vid köpet samt att dessa rör låg i det utstickande väggpartiet som inte hade någon lucka eller liknande.
 
Ok, det kan även vara tappvatten till kranar och duschblandare.
 
  • Gilla
Lasse808
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vrid på varmvatten en stund och känn om något blir varmt.
Tja!
Jag gjorde precis som du skrev och märkte att rören som ligger bakom blev varma. Då bör det rimligtvis vara varm- och kallvattnet, varmvattnet bakom och kallvattnet är rören som är framför.

En följdfråga då, jag har fyra rör där bak men jag har bara konstaterat tre källor som har varmvatten: duschen, bidé och handfatet...
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
... å kök kanske
 
  • Gilla
Lasse808
  • Laddar…
Inte bra med sådana kopplingar inbyggda, kan börja läcka och du har en vattenskada av kolosalformat innan du upptäcker den. Ta en funderare på hur su kn få till en lucka framför. Vad är det placerat, i ett våtrum eller var

Edit såg nu att det är i våtutrymme. Inte riktigt rätt men en Hilolucka kan kanske passa i mått som går att öppna och inspektera kopplingarna då och då. Normalt så glöms det bort, så in i kalendern med anteckning varannan månad för att kolla.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för alla snabba svar!

Om ni har fler idéer på smarta sätt att hantera dessa kopplingar nu när vi ändå ska renovera så uppskattas det!
 
BirgitS
J jonaserik skrev:
Edit såg nu att det är i våtutrymme. Inte riktigt rätt men en Hilolucka kan kanske passa i mått som går att öppna och inspektera kopplingarna då och då. Normalt så glöms det bort, så in i kalendern med anteckning varannan månad för att kolla.
Ska det inte vara vattentät botten och skvallerrör enligt branschreglerna?
 
Finns ingen genväg utan att bygga om det med ev lödningar som är säkrare. Det som är gjort stämmer inte med som idag är säkert vatten. det får inte finnas kopplingar inbyggda. Men som sagt, i ditt läge så är det bara en lucka som gäller, ta till den i storlek då så att det går att jobba i hålet. Du får mäta hur mycket plats den finns för en lucka, gärna då en som kanske stannar ca 1 dm från golvet och bred som nischen och går upp ovanför kopplingarna 1 dm. Syns även att dom bockat inkommande rör med värme och kanske sand i. Gjordes så förr på alla sorters rör.
Ett sätt är att bygga om helt och sätta en box för säker vatten, men räkna med att det blir dyrt om det möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.