Jag har torpargrund gjord av lecablock, med putsad utsida. Därutöver platonduk (heter det väl?) makadam och sedan jord ut mot tomten.
Det är knappt en meter från markytan ner till betongsulan på vilken lecablocken står.

Nu skall jag dra 2 rör inifrån krypgrunden ut till en friggebod på tomten (el+vatten). Då skall jag alltså borra igenom lecablocken och platonmattan. Det är kring detta jag undrar.

Hur skall jag göra för att inte förstöra platonmattans funktion. Jag måste ju ta hål på den, men skall jag täta mellan rören och mattan, eller är det viktiga bara att borrhålen pekar inåt-upåt så det inte kommer in vatten i grunden utifrån eller hur gör man??

Alla tips emottages tacksamt!
 
Fyll mellanrummet mellan rören och hålet i Lecan med expanderbetong. Den sväller och kryper in i alla hål och porer. Vad gäller Platonmattan har jag inga konkreta idéer.
 
Jag skulle nog se till att göra hålet så litet som möjligt i mattan och sen helt enkelt ta utefog. Om du kvaddar nån cm runt röret så går det på ett ut.
 
Alt 1. Dra röret under sulan. Du hade ju inte så långt ner. Var försiktig med dräneringen i så fall. Du bör ju även gå under denna. Slipper då ta hål i platonmattan.

Alt 2. Ditt förslag att gå genom grunden och ..Ja.. borra snett uppåt utifrån och gjut igen runt rören. Du bör då slippa få läckage den vägen. Vatten rinner inte uppåt. I detta läge måste du ta hål i platonmattan. Mitt förslag är att skära ett jack (slits) i mattan en bit ovanför där rören sticker ut och stoppa in en platon i slitsen och låta den hänga ner som ett förkläde över rören.

Har själv en liknande lösning mellan 2 hus. Ena husets källare ligger lägre och röret lutar i och med det ned dit. Detta är bra. Det blir kondens i röret och det har då möjlighet att rinna ut där. Måste du ha 2 rör? Går det inte att dra vatten och el i samma rör? Jag har en nylonlina som sticker ut i båda ändarna, om jag vill dra in ytterligare ledningar. Röret är ett 110 avloppsrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.