Bygger om badrummet, lägenhet nedre botten. Där jag vill ha duschhörna går värmestigare genom golv vidare upp till lägenheten ovanpå. Surt nog så ska de horisontella vattenrören gå i golvet och inte i källartaket. För att lösa rör genom golv hade jag tänkt gjuta upp 100 mm (första koppling), bygga in rören i nisch med våtrumsskiva och sedan ha en inspektionslucka över kopplingen. En inspektionslucka i dusch känns dock inte helt optimalt. Vad göra? Finns det några helt täta luckor
 
Vad är det för typ av koppling? har du något foto? eller länk
 
Kopplingens typ varken hjälper eller stjälper... Problemet är ju att jag inte kan bygga in kopplingar övht. Jag vill ju bygga in dem och helst fälla in nuvarande horisontella anslutning till radiator i väggen. Sedan, utanför duschen gå vidare till ny vattenburen golvvärme och handdukstork.

Jag funderar... Om det skulle finnas inbyggda kopplingar redan ingjutet i golv, är det då ok bygga in ny koppling? Det blir ju liksom inte värre?
 
Är det på värme, så är det ok att bygga in kopplingen i väggen....
 
Adolf skrev:
Är det på värme, så är det ok att bygga in kopplingen i väggen....
Det stämmer väl inte? Inga skarvar bör/skall byggas in utan möjlighet till inspektion?
 
Jo, d stämmer visst... På värme får de byggas in, utan lucka...
Det går förvisso att finna en formulering i säkervatten att det bör ej göras, men det finns inget som förbjuder att det görs om man inte kan lösa det på annat sätt...
 
Det var därför jag undrade vad det va för typ av koppling, den koppling som det är störst problem med är en så kallad presskoppling och denna BÖR inte byggas in.
117044_cunife_next_muff.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övriga koplingar får byggas in, därimot är det skillnad på nyförläggning då skall alla rör vara utbytbara och kopplingar skall gå att komma åt, med undantag för värme.
 
Jo, men att det är nybyggnation är ju uteslutet... Och det finns inget som hindrar att man bygger in värme, oavsett vilken koppling som sitter där..
 
Har du kollat med BRF? De brukar ha bestämmelser för ombyggnation av våtutrymmen och om du behöver göra något som är, eller tangerar att vara, mot regler/praxis så är det ännu viktigare att du fått ett OK.
 
nino skrev:
Adolf: enl. säkervatten så ska INGA kopplingar byggas in, varken tappvatten eller värme
[länk]
Nino: Faktiskt så är det tillåtet på värmeledningar att ha kopplingar även om det inte är rekommenderat. Det som är skrivet att vid installation av tappvattenledningar i utrymme som ej går att inspektera skall det ej finnas några fogar. Detta stycke skrevs aldrig in för värme utan underförstått är det tillåtet. Det enda som är skrivet är att det bör förläggas så att utläckande vatten snabbt kan upptäckas.

När reglerna reviderades 2010-2011 så bygger den på gemensam statistik för 6 försäkringsbolag och problemen var tydliga med dolda kopplingar (inte någon enskild kopplingsart) på tappvatten men inte lika stort problem alls på värmeledningar så det togs inte med
 
Redigerat:
Så, kanske kan kinglolle's utförliga svar sätta en punkt i tråden...?
 
Krilleman
Punkten kanske kan sättas med en saxning direkt från säkervatten så det finns en korrekt hänvisning...

2.3.2
Förläggning av värmeledningar
Vägledning
Värmeledningar bör förläggas så att eventuellt
utläckande vatten snabbt kan upptäckas.

Men det är ju alltid en gränsdragning någonstans när det gäller renovering kontra nybygge... Jag har ställt frågan på just säker vatten kursen, men svaret blir alltid lite diffust med fyll i en avvikelserapport... :x
 
Redigerat:
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Säkervatten-kursen måste vara den sämsta kurs jag någonsin gått på... Inte ett enda rakt svar på en enda fråga... Däremot stod jag inför ett liknande problem som TS har, och ringde då till säk.vatten och frågade hur dom tyckte jag skulle lösa det på ett vettigt sätt... Fick då samma svar som jag angivit ovan. Dvs smäll ihop grejerna å bygg igen. Går naturligtvis att tolka ordet BÖR hur man vill, och i säkervattens luddiga värld kan man nog dividera detta i evigheter...
 
Ja därför säger jag den tolkning som man gör byggtekniskt hos försäkringsbolagen (i alla fall de som ingår i våtrumssamarbetet, vilket är alla de vanligaste aktörerna).

Där är den gemensamma tolkningen att värmeledningar är tillåtna att skarva i vägg och ingenting man nekar eller jämkar ersättning för. Däremot önskar man självklart en annan lösning om möjligt och rekommenderar att försöka förlägga kopplingar fritt men inte in absurdum om det inte är för tappvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.