Jag ska riva bort plastmatta, byta golvbrunn, flytspackla den "invallning" som idag är runt vitvarorna så jag får ett mera modernt fall, och byta varmvattenberedare.

Men, hur gör man med tätskikt där det kommer saker upp genom golvet?
Jag vill ju inte kapa alla rör bara för att kunna trä över en sån gummitätning. Måste ju gå lika bra att lmåla på med flytande tätskikt innan matta/membran, och sedan måla med samma en gång till på mattan, och sedan fix och klinker över det.

Det är ju ändå en tvättstuga, normalt sett lika torrt på golvet som det är i köket...
Golvet är gjuten betongplatta med underliggande isolering. Huset byggt 1979.
 
  • Rörinstallationer under en diskbänk i tvättstuga. Galvaniserade rör, vattenledningar och avloppsrör syns mot en vägg med vit strukturtapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar som går upp genom golvet i en tvättstuga, med synliga kopplingar och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tvättmaskin och del av vit diskmaskin placerade sidan om varandra i en tvättstuga med ljusgrått gjutet betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med kopparledningar och ventil i ett skåp, del av ett renoveringsprojekt i tvättstuga byggd 1979.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tvättstuga med diskho, tvättmaskin, diskmaskin och öppen panel med rör och varmtvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vill man ha det så att försäkringsbolaget ger ersättning vid skada pga. rörgenomföring i golvet så gör man som branschreglerna säger här: https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-golv/
Vill man ta risken att själv få betala en gång till pga. vattenskada så kan man göra som man vill och då får man själv väga för- och nackdelar med olika lösningar, för då finns det inga normer hur man gör längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.