Hej,

Vet inte riktigt hur jag ska förklara den då jag inte vet vad den gör.
Finns det någon vänlig själ som kan förklara för mig varför det går två rör upp i denna behållare?
Grå behållare monterad på vägg med två rör anslutna uppåt, intill tak och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör som löper till en rektangulär behållare ovanför köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänlig hälsning,

Larssa
 
Någon sorts hemmabyggt öppet expansionskärl? Antar då att du inte har någon övervåning och att rören går till värmesystemet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Någon sorts hemmabyggt öppet expansionskärl? Antar då att du inte har någon övervåning och att rören går till värmesystemet.
Exakt, detta är övervåningen. Huset byggt 1960. Har ni några mer tankar kring det?
 
Ofta bygger man ju bort detta och har ett slutet system istället, då brukar man ha en röd boll i närheten av värmepannan.

1960 lät spontant lite sent för öppna system, men man kanske gjorde så fortfarande då. Var tar rören vägen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ofta bygger man ju bort detta och har ett slutet system istället, då brukar man ha en röd boll i närheten av värmepannan.

1960 lät spontant lite sent för öppna system, men man kanske gjorde så fortfarande då. Var tar rören vägen?
Jag har bergvärmepump med expansionskärl i pannrummet. Rören går ner i sutterängplanet sen är allt gömt. Jag gissar att de går ner till värmesystemet. Men det är en ända röra (nej, det var inte tänkt att vara roligt) med rören där nere.

Jag ska renovera köket nu under våren/sommaren så försöker bilda mig en uppfattning på om det är nödvändigt att behålla detta eller be rörmokaren ta bort det. Då jag redan har expansionskärl bredvid bergvärmepumpen känns detta bygge onödigt att ha kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.